SKANDAALNE: Kui film «Ja jumal lõi naise» 1956. aastal USAs linastus, vallandus üleriigiline skandaal, filmi näidanud kinoomanikud kaevati kohtusse, linateos keelustati mitmes osariigis ning ajaleheartiklid mõistsid Bardot’ lodevuse hukka. Tänu sellele sai filmist kassatükk ning furoori tagasipõrkumine Euroopasse suurendas BB skandaalsust veelgi.Foto: Alamy/AOP
Inimesed
1. oktoober 2014, 07:00

Brigitte Bardot — pealaest jalatallani amoraalne naine (11)

8. märtsil 1950 ilmus teismeline Brigitte Bardot ajakirja Elle kaanefotol avalikkuse ette kui süütuse võrdkuju. Kuus aastat hiljem oli ingellikust kodanlasepiigast saanud paljaste reite ja sassis juuksepahmakaga sekspomm – pealaest jalatallani amoraalne naine, nagu väitis ajakiri Paris-Match.

Toonase USA seksisümboli Marilyn Monroe etteasted tunduvad praegu punnitatud – hingeldamine, tagumiku hööritamine, punaseks võõbatud huuled, tagumikku toonitavad liibuvad kleidid.

Samal ajal Prantsusmaal ilma teinud BB seksuaalsus on hoopis teist laadi – ta mitte ei mänginud seksikust, vaid lihtsalt oli seksikas, märgib Daily Mail Bardot’ 80. sünnipäevale (28. september) pühendatud artiklis.

22aastane Bardot tantsis esimese abikaasa Roger Vadimi filmis "Ja jumal lõi naise" (1956) ennastunustavalt, aastatepikkusest balletitreeningust trimmis reied paljad, juuksed sassis ja nahk higist pärlendav.

Kui film USAs linastus, vallandus üleriigiline skandaal, kirjutab The Guardian. Filmi näidata söandanud kinoomanikud kaevati kohtusse, linateos keelustati mitmes osariigis ning ajaleheartiklid mõistsid Bardot’ lodevuse hukka.

Mõistagi sai filmist tänu sellele kassatükk ning furoori tagasipõrkumine Euroopasse suurendas BB skandaalsust veelgi.

BB tõestas: seksikus on loomulik

Bardot ei tahtnud tegelikult saada näitlejaks, vaid baleriiniks. Jõukast ja ontlikust katoliiklikust perest pärit neiu õppis kolm aastat Pariisi konservatooriumis.

Tema maailma pööras pea peale tulevane abikaasa, režissöör Roger Vadim, kes tüdruku pilti Elle’i kaanel nägi ja teda teistele lavastajatele soovitas.

BB omakorda pööras pea peale sõjajärgsete prantsuse koduperenaiste ettekujutuse naiselikkusest. Bardot’ filme vaadates selgus, et oma kehavormide ja seksuaalsuse demonstreerimises pole midagi ebaloomulikku: napis rõivais näitlejatar peesitas meeste imetluse paistel, kuid käitus ikkagi isepäiselt. BB käitus nii ka eraelus – nagu mees.

"Bardot on esimene naine, kes oma seksuaalset vabadust avalikult demonstreeris," ütleb biograaf Marie-Dominique Lelievre The Guardianile.

"Enne Bardot’d nimetati naist, kes vähimagi kapriisi peale armukese välja vahetas, salope’iks, lipakaks. Pärast Bardot’d nähti sellist naist lihtsalt libérée’na, vabanenuna."

Ainus laps kasvas vanavanemate juures

Kuid BB ei leidnud õnne. 18aastaselt Vadimiga abiellunud näitlejatar jäi temaga ka pärast abielu purunemist sõpradeks ja mängis tema filmides, kuid teised mehed tundsid end sekspommi kõrval tühiselt.

Teine abikaasa, näitleja Jacques Charrier, Brigitte’i partner filmist "Babette läheb sõtta", üritas kadedushoos endale otsa peale teha. Mitu enesetapukatset tegi ka BB. Pisipoja sünd ei äratanud temas ematundeid: Nicolas-Jacques kasvas üles isa vanematekodus ning hakkas emaga tihedamalt suhtlema alles täiseas. Isegi kolmas mees, saksa miljonär Günther Sachs andis kolme aastaga alla.

Armukesed tegid minekut, kartes, et neist saab – nagu ambitsioonikas prantsuse laulja Sacha Distel Brigitte’ile nähvas – tühipaljas monsieur Bardot.

39aastasena, olles mänginud rohkem kui 40 filmis ja andnud välja mitu plaati, otsustas BB rambivalgusest lahkuda ning oma Saint-Tropez’ majja taanduda. Endisest seksisümbolist sai tulihingeline loomakaitsja.

Oma juveelid on näitlejanna omanimelise loomakaitsefondi hüvanguks maha müünud.

1994. aastal mõistis BB karmilt hukka eakaaslase ja rivaali Sophia Loreni otsuse poseerida karusnahareklaamides.

"Alandav, jälk, kahetsusväärne ja vääritu on vastu võtta loomade verega määritud raha," kõmistas Bardot.

Jumaldab loomi, põlgab moslemeid ja geisid

Erinevalt Lorenist ja teistest omaaegsetest diivadest pole BB nooruslikkusest kümne küünega kinni hoidnud. Tema kirurgiliselt kohendamata nägu on mälestusmärk kirevale elule.

Aastatega on BB väljaütlemised järjest skandaalsemaks läinud. Prantsuse kohtud on filmidiivat viimastel aastatel viis korda trahvinud rassi- ja usuviha õhutamise eest, sest ta on avaldanud arvamust, et Prantsusmaa ei tohiks moslemite talla all elada.

Maatasa on BB teinud ka nüüdisaegse kunsti ja tänapäeva homod. Omal ajal olid geid Bardot’ "tugi, sõbrad, mu adoptiivlapsed, mu usaldusisikud", nagu ta ühes ajakirjas kirjutas, nüüd aga käituvat paljud neist kui laadatolad.

Küllap on Bardot’ vaateid mõjutanud tema neljas abikaasa, jõukas tööstur ning paremäärmuslase Jean-Marie le Peni endine nõunik Bernard d’Ormale, kellega ta abiellus 22 aastat tagasi.

Inglise päritolu laulja ja näitleja Jane Birkin, kellega BB mängis üheskoos 1973. aasta filmis "Don Juan", kahetseb, et ammuse kolleegi ja sõbranna eraelus figureerivad kahtlase väärtusega inimesed.

"Postkaardid, mis ma temalt saan, on alati üsna kurvad," tõdes Birkin (66), kes oli aastaid abielus BB endise armukese, laulja Serge Gaisbourg’iga, Daily Mailile. "Tal on vist kõndimisega raskusi."

Jane ei vaidle vastu väitele, et Bardot pühendus loomadele, kuna inimesed on talle lõputut pettumust valmistanud.

"Brigitte oli nii ilus, et inimesed kadestasid teda. [---] Nad olid tema vastu julmad, sest ta oli ohtlik ja oleks võinud nende mehed üle lüüa."

Biograaf Lelievre lisab: "Loomad on Bardot’ jaoks kogu elu. Olles spontaanne naine, avaldab ta arvamusi, mida ta peaks endale hoidma. Ta ei mõista, et tema kui Bardot’ sõnadel on teatav kaal. Paljudel tasanditel on ta jäänud muretuks ja enesekeskseks lapseks."