KES ON SEE NOOR DAAM? Valimisplakatitel loeb sõnumi kõrval ka poliitiku välimus. Keskerakondlast Yana Toomi ei tunne kaugelt äragi. On see ikka tema? Ivo Rull muigab: "On, on. Lihtsalt läbi mitme photoshopi ja muu tehnoloogiaime." Foto: ARNO SAAR
Eesti uudised
15. aprill 2014, 07:00

Suhtekorraldaja: Keskerakonna eesmärk on tähelepanu tekitada (25)

Kommunikatsioonieksperdid hindavad, et Euroopa Parlamendi valimiste välikampaanias on edukamad Keskerakond ning Reformierakond. Esimene neist rahu kuulutades, teine olematu reklaamiga. IRL aga astus taas kord korruptsioonile rõhudes ämbrisse.

Auto või bussiga Lasnamäe kanalis sõites näeb peaaegu iga silla peal Edgar Savisaare hiigelpildiga Keskerakonna valimisreklaame. Ühel plagul on sõnumiks "RAHU", teisel venelastele suunatud "MIR". Suhtekorraldaja Ivo Rull ütleb, et venekeelne lööksõna tuletab meelde nõu­kogudeaegseid loosungeid. "Loomulikult eestikeelne rahu Savisaare pildiga on õrritav ja ­ärritav. Aga nagu Savisaare isiklik imagoloog Linnar Priimägi laupäevases Õhtulehes ütles – tähtis pole tõde, vaid usk. Savisaar oma "religioossele" toetajaskonnale ütlebki, et seisab rahu eest."

Rulli sõnul on Keskerakonna eesmärk tähelepanu tekitada ning üle keskmise edukusega toimib see selgi korral. Kommunikatsioonispetsialist Aune Past selgitab, et rahu ja turvalisus on sõnad, mida täna Eesti kodudes rohkem kui tavaliselt korratakse. "Valija ei arutle, kuidas Keskerakond rohkem kui keegi teine rahu tagab, aga soovmõtlemine, lootus, et äkki nad ikkagi teevad midagi, et rahulik elu siin püsiks, mõjub erakondliku valimiseelistuseta inimese silmis Keskerakonna mainele positiivselt."

Rull: IRL valmistub eelmiseks sõjaks

IRLi puhul heidavad suhtekorraldajad ette, et korruptsioonitemaatika europarlamendi valimiste kontekstis ei kõneta. Ivo Rull räägib: "See võis olla edukas sügisestel kohalike valimiste aegu Tallinnas. Aga siin on sama viga, et iga kindralstaap valmistub eelmiseks sõjaks. Valimisolukord on juba hoopis teine, on ka üks ringkond ehk terve Eesti."

IRL eesotsas Anvar Samostiga üritas avalikkust šokeerida provokatiivse plakatiga, kus Edgar Savisaar ja Venemaa president Vladimir Putin suudlevad. Juures oli sõnum "Ei korruptsioonile!". Rull hindab: "Üle keskmise poliitikahuvilised saavad konstruktsioonist aru, aga tavainimene, kes käib turul ning jälgib hindu – tema jaoks jääb see tabamatuks. On selge, et julgeolekusõnum sobinuks IRLile enam." Reklaamiagentuuri Kontuur Leo Burnett loovjuht Urmas Villmann lausub otse, et korruptsiooniteema on pastakast välja imetud.

"Sellel pole mingit ühiskondlikku tausta. Praegu on turvatunne kõigi jaoks üks tähtsamaid asju. Mitte see, et kuskil mõni ametnik ühe rahapataka teise taskusse liigutab." Kunagine erakonna Res Publica peasekretär, praegune suhtekorraldaja Ott Lumi märgib samuti, et europarlamendi valimiste võtmes pole Savisaar mingilgi kujul teema. "See on žanrilt sama, kui oli eelmine Eerik-Niiles Krossi kampaania," arutleb ta. Lisaks on Tallinna linnapildis näha väiksemaid IRLi plakateid, mis kujutavad Ene Ergmad ning Tunne Kelamit. "Need ei torka väga silma ning jäävad arusaamatuks. Kahtlemata pole tegu tundmatute inimestega, keda lihtsalt nägupidi tutvustama peaks," leiab Lumi.

Lumi: sotside kampaania efektiivsus on küsitav

Urmas Villmann sõnab sotside kampaania kohta, et nad tegelevad iseendaga ja räägivad, kuidas nemad oma poliitikat teevad. "Mida sotside poolt valija peaks saama, seda sealt ei paista."

Ott Lumi selgitab, et välimeedia puhul on kaks kriteeriumit: sõnum peab olema fokuseeritud ning ta peab ka pildiliselt eristuma. "Sotside kerge probleem on, et see pole fokuseeritud. Esile on toodud kõik nende kandidaadid ning sõnum pole eristuv. Midagi pole otseselt halvasti, aga selle kampaania efektiivsus on küsitav."

Üllataval kombel pole linnas näha Reformierakonna kampaaniat, küll aga võis mõni aeg tagasi näha värske peaministri Taavi Rõivase plakateid, kus oli sõnum, et suurem heaolu tagab ka parema julgeoleku. Ott Lumi arvates on loogiline, et sellele ei järgnenud omakorda europarlamendi välikampaaniat. "Rõivase kampaania rõhutas, et julgeolek ning majanduskasv on omavahel seotud, näidati prioriteedid ära."

Ivo Rull nendib, et ilmselt arvestas Reformierakond valimiskampaania esimeses astmes, et sai valitsuse moodustamisega piisavalt tähelepanu. Ta viitab sellelegi, et toimus vangerdus valimiste esinumbriga – ootamatult tuli mängu endine peaminister Andrus Ansip. "Ilmselt kasutavad nad hiljem ka võimalust, et öelda – näe, meie, reformierakondlased, maksumaksja raha mõttetu valimisreklaami peale ei kulutanud," lisab Rull. Aune Past märgib, et reklaami vältimine on parim võimalus valijatega kõneleda. "On ju Eestiski laialt levinud rahulolematus vali-mind-reklaamile kulutavate suurte summade pärast. Valijad arutavad omavahel, mida tegelikult vajalikku saaks väikese osagi selle raha eest, mitu last saaks kõhu täis."

Euroopa Parlamendi valimised toimuvad 25. mail. Välireklaami keeld algab kuu enne valimispäeva.