MEESKOND NUMBER VIIS: Selle punaseks võõbatud Volgaga asuvad Musta mere rannikut vallutama Ilmar Pukk (pildil), Kairi Rondo ja Riho Kurisoo. Foto: LAURA LANTS
Juhan Mellik 8. aprill 2014 07:00
Seitse Volga GAZ 24 alustavad teekonda ümber Musta mere

"Need masinad võtaksid 140–150 kilomeetrit tunnis ka välja," viipab Kirsti Timmeri elukaaslane Ilmar Pukk töökoja hoovis seisvate uhkeks vuntsitud Volgade poole. "Aga kui tund aega niimoodi kihutada, siis see jääks nende viimaseks tunniks ka. Üheksakümne kuni sajaga võib sõita, kiiremini kindlasti mitte!"

Töökoda Tallinna piiril Tähetorni tänavas on viimaste päevadega muutunud tõeliseks Volgade putitamiskeskuseks. Põhjus lihtne – ringreis ümber Musta mere ehk Kultuurimatk 2014 algab juba 14. aprillil ja üks peakorraldajaid Ilmar Pukk tahab olla kindel, et tehnika keset võõrast maad järsku otsi ei annaks.

Juba kolmapäeval vinnatakse Volgad treileri peale ja algab teekond Rumeenia pealinna Bukaresti poole, retke alguspunkti. Reisilised saavad autodega jälle kokku sealses lennujaamas.

Lätlastelt saadi tüssata

Kolm aastakümmet tagasi ei oleks Nõukogude autotööstuse mustertoodang Volga GAZ 24 tekitanud tänaval liiklejates kõige vähimatki emotsiooni – iga lapski teadis, et kõik taksod on Volgad ja kõik Volgad on taksod. 21. sajandil tuli aga seitsme sellise auto kokkusaamiseks tulist vaeva näha.

Kolm autot on pärit lõunanaabrite lätlaste juurest, kust Pukk ja muusik Jaagup Kreem neid kuulutuste põhjal korjamas käisid.

Täpsemalt kujunes saagiks neli masinat, kuid ühest, universaalkerega autost, ei saanudki enam elulooma. Keskmiselt tuli seikluseks ette valmistatud uunikumi eest välja laduda 5000 euro ringis.

"Räigelt tehti tünga meile tolle autoga," kirub Pukk tolle universaalkerega Volga müüjat.

Nimelt kuulunud eksemplar kellelegi kohalikule kõvale viinaninale, kelle igapäevatööks oli paakauto rooli keerata. Läbi suure kauplemise saadi lõpuks mehikesega kaubale, avastamaks hiljem, et masinal on probleeme paberivärgiga ja seda ei saagi kodus liiklusse lasta. Vähemalt lahenes küsimus varuosadega iseeneslikult.

"Tolle sinise auto saime ka tüssukaubana," viipab mees taamal seisva masina poole, millel diagnoositi hiljem mootoririke.

"Ma olen temaga ikka hullult vaeva näinud. See on see lätlastega kaubategu – ei saa ikka usaldada," vangutab ta magusmõrult pead.

Tollelgi masinal on oma ajalugu – kunagi teenis see truult Riia linna vangla direktorit. Tähtis härra oskas ära kasutada ka ametikohaga kaasnevaid mugavusi: praegune sinine värvkate on nimelt vangide kätetöö.

Kõigest hoolimata pole Pukk minetanud oma usku Volgade headusesse.

"Volga on väga hea auto – kui pole ise ära lõhutud või vahepeal lollide käes olnud!"

Mis saab, kui parimatest kavatsustest peaks nõukaaegne tehnoloogia kõige kriitilisemal hetkel siiski üles ütlema? Siis läheb auto puksiirköie otsa või tuleb käepäraste spontaansete vahenditega hakkama saada.

Vana Tallinn päästab hädast

Pukk panustab ka sellele, et kunagises idablokis ei tohiks reisil puudust tulla inimestest, kes tunnevad veel Vene tehnika omapärasid.

"Bensiinipumba ja küttesüsteemi rikked on kõige põhilisemad," teab Pukk. Mees on Vene autode hingeeluga piisavalt kursis, et teada: uus ja tutikas jupp ei pruugi olla sugugi parem kui vana.

"Volgade puhul see ei kehti, et paned uue tüki külge ja on kohe parem. Tavaliselt on vastupidi – veel hullem on!"

Suurim vahemaa, mis seiklejatel plaanis ühe päevaga läbida, on 730 kilomeetri pikkune teekond Türgis. Puki teada on seal vähemalt korralikud kiirteed, mida mööda muretult kulgeda.

Tavalisel päeval piirdutakse poole lühema teekonnaga. Rängim katsumus ootab lõigul Gruusia pealinnast Thbilisist Venemaale Vladikavkazi. Kitsas ja vana Vene sõjaväelaste rajatud mägitee ulatub paarisaja kilomeetrini. Kui juba sealt õnnelikult läbi pääsetakse, on kõige hullem möödas.

Reisiseltskond on juba eos arvestanud läbitavate riikide kultuuri eripäradega.

"Ega ilma meeleheata polekski sealmail ju võimalik," on Pukk asjadega kursis. Lahendus? Varuda rännakuks terve ports Vana Tallinna likööri.

"See on sealkandis kõige kõvem valuuta," pakatab Pukk enesekindlusest.

 

Kaasa teevad ka Kirsti Timmer ja Ott Lepland

Retk Volgadel ümber Musta mere kestab 14. aprillist 1. maini. Teekonna pikkus on umbkaudu 5000 kilomeetrit. Läbitakse seitse riiki: Ukraina, Moldova, Rumeenia, Bulgaaria, Türgi, Gruusia ja Venemaa.

Reisi algus- ja lõpp-punktiks on Rumeenia pealinn Bukarest – autod viiakse sinna treileritega, inimesed lähevad lennukiga järele.

Retkel osaleb seitse meeskonda, nende hulgas sellised tuntud nimed nagu laulja Ott Lepland, raadiohääl Kirsti Timmer, TV3 saatejuht Marek Lindmaa, Kanal 12 telenägu Kairi Rondo ja Eestis elav türklane Mustafa ?elik.

Algselt pidi kaasa lööma ka Terminaatori solist Jaagup Kreem, kes jääb nüüd aga kõrvale – meest tabas ootamatu seljahäda ning ta käis äsja operatsioonil.