ELEMENDIS: Läbi ja lõhki elunautija Hugh Hefner oma kuulsate jänkukeste keskel. Foto: AFP
Inimesed
24. jaanuar 2014, 07:00

"Playboy tüdruk on paljas, puhtaks küüritud ning õnnelik." (5)

"Playboy tüdrukul pole pitse, pole aluspesu, ta on paljas, seebi ja veega puhtaks küüritud ning õnnelik," kuulutas erootikaajakirja asutaja Hugh Hefner 1967. aastal. Vahepealsed hiiglaslike kunstrindadega sekspommid on sule sappa saanud – 60. aastapäeva tähistav Playboy hindab taas loomulikku ilu ning püüab naisi lugejaks meelitada.

Mullu augustis alandas finantsteenuste kompanii Standard & Poor’s Playboy Enterprisesi krediidireitingut, kuna levisid kuuldused, et kaubamärk võib üldse kaduda. Tookord toimusid Playboys suurejoonelised ümberkorraldused, põhjuseks värske uurimus, mille andmeil on firma kõige väärtuslikumad varad jänkuga logo, Playboy häärber, ajakirja asutaja Hefner ning loomulikult jänkukesed ise.

Kõige menukam on erootikaajakiri olnud 40 aastat tagasi. 1972. aastal müüdi iga kuu seitse miljonit numbrit, praegu aga keskmiselt vaid 1,25 miljonit.

Nüüd püüab Playboy juurte juurde naastes lugejaid juurde võita, kirjutab Briti väljaanne Metro. Mulluse suvise numbri kaanel moodustas 25 kujundujujat kuulsa jänkupeaga logo – ilmne austusavaldus Playboy kuldaja esteetikale. Kadunud on ka hiiglaslike rinnaimplantaatidega modellid, keda asendavad ajakirja alguspäevi meenutavad neiukesed.

Ajakirja tegevtoimetaja Jimmy Jellinek on öelnud, et tahab naisi Playboyd lugema kutsuda: just seetõttu eksponeeritakse naistes alaväärsust esile kutsuvate hiidrindade asemel loomulikku ilu.

Juubelinumbri kaanel Kate Moss

Playboy seksikaid pilte on aastakümneid saatnud intervjuud kõrgkultuuri esindajatega, novellid ja esseed. Nüüdse aja Playboy tahab olla väljaanne, mida ka naisterahvas võib häbenemata avalikus kohas lugeda. Kuid Louisville’i ülikooli sotsioloogiaprofessor James Beggan ei usu, et Playboylaadsed ajakirjad suudaksid kannapööret teha.

"Playboy ei seostu praegu ilmselt sellise häbimärgistusega nagu aastaid tagasi, aga seal, kus on alastust, kõlab alati piinlik naerukõhin, sest üldjuhul on inimestel seksist raske rääkida." Missouri-Columbia ülikooli professor Steven Watts, kelle eriala on Ameerika intellektuaalne ja kultuuriajalugu, usub, et Playboy ostmine ja lugemine on auväärsete inimeste silmis endiselt häbiväärne. "Suur erinevus on selles, et vanasti oli ajakirja ostmisel põhitakistus usk ja nüüd kaldub see olema feminism."

Võiks ju arvata, et Playboy põhivaenlane on pornost lokkav internet. Kuid kaubamärgil on olnud tarkust tagalat kindlustada: Playboy Enterprisesil on lisaks 30 rahvusvahelisele väljaandele telejaam, digitaaljaam, internetiüksus, raadiojaam ning rõiva- ja suveniirikollektsioonid. Twitteris on Playboyl 790 000 jälgijat, Instagramis 743 000.

Kuigi ajakirja läbimüük on kuus korda väiksem kui hiilgeaegadel, usuvad tegijad, et Playboy tulevik on kirgas. Fakt, et juubelinumbri kaanele meelitati kõigi aegade üks edukam supermodell Kate Moss, on toimetuse sõnul kindel märk püsimajäämisest. "See on vägev ülemaailmne kaubamärk," kinnitab Jellinek. "Selle tähistamiseks on vaja ülemaailmset iluetaloni. [...] Kate on ideaalne partner järgmise 60 aasta alustamiseks."

Hefneri surm tõstaks Playboy tippu?

87aastane Hugh Hefner, kes on enda sõnul maganud üle tuhande naisega, mängib endiselt eluvenda. Mõni aasta tagasi elas tema häärberis korraga seitse piigat. Kaks aastat tagasi abiellus erootikamogul endast 60 aastat noorema endise Playboy modelli Crystal Harrisega, kes 2011. aastal oli viis päeva enne pulmi kihluse katkestanud, kuid hiljem Hefneri juurde naasnud. Võimalik, et Playboy peab tõesti veel 60 järgmist aastat vastu, kuid Hef on varsti paratamatult manalamees.

Mis saab ajakirjast pärast tema surma? "See oleneb kaubamärgi tööst uute toodete ja turundusstrateegiate loomisel," ütles Texase ülikooli ajakirjandusprofessor Robert Jensen Metrole. Võimalik, et Hefneri surm toob kaasa hoopis uue ja edukama Playboy, ütleb professor Beggan. "Playboy kuvand poissmehe-hedonisti elustiili kujutajana eksisteerib edasi. Veel tundub mulle, et praeguse eluviisi tõttu – kord ärajäävad, kord toimuvad pulmad ning arvukad blondid sõbratarid – pole Hefner enam ärimehe, ajakirjajuhi ja sotsiaalsete muutuste esilekutsujana usutav, vaid pigem oma endise mina karikatuur."

Üks mis kindel: Hefneri matused tulevad vägevad. Playboy looja on ostnud endale Los Angelese Westwood Village’i kalmistule hauakrundi Marilyn Monroe viimse puhkepaiga kõrvale.

Esimene Playboy: paljas Marilyn

Esimene Playboy number ilmus 1953. aasta detsembris, kaanepildil sügava dekolteega ning sees ainsagi hilbuta Marilyn Monroe.

Hakkaja Chicago reklaamilooja Hugh Hefner oli laenanud Playboy esimese numbri väljaandmiseks oma emalt, usklikult ja ontlikult naiselt, tuhat dollarit. Tema enda panus meesteajakirja, mille esialgne nimi pidi olema Stag Party, (poissmeestepidu), oli vaid 600 dollarit. Ülejäänud 7000 dollarit kraapis Hugh kokku 44 sõbralt, tuttavalt ja tuttava tuttavalt.

50 senti maksnud esinumbri trump, Marilyni ihar alastifoto, polnud tegelikult Playboyle poseeritud, vaid pärit neli aastat varasemast kalendrifotode sarjast, mille rahahädas näitlejatar tegi. Paljas Marilyn oli pöörane meestemagnet: paari nädalaga oli kogu tiraaž, umbes 53 000, läbi müüdud, ehkki algaja ärimees Hefner turundas seda oma kööki rajatud kontorist.

Esimeselt Playboy numbrilt daatumit ei leia, sest Hefner ei arvanud, et sellele lisa tuleb. Ometi kujunes tema vaimusünnitisest ülipopulaarne meesteajakiri, mida vahepeal ostis veerand Ameerika meestudengeist. Kuulsa logo, kikilipsuga jänku, joonistas Playboy teise numbri jaoks ajakirja kunstiline juht Art Paul.

"Jänesel, jänkul on Ameerikas seksuaalne alatoon; valisin jänku, kuna ta on värske loom, uje, elav, hüplev – seksikas," seletas Hefner 1967. aastal Itaalia ajakirjanikule Oriana Fallacile. "Kõigepealt ta nuusutab sind, siis pistab plehku, siis tuleb tagasi ning sa tahaksid teda hellitada, temaga mängida. Tüdruk on jänku moodi."

Hefneri sõnul on Playboy iga numbri staarmodell, nn kuu mängukaaslane, noor ja terve naabritüdruk. "Meid ei huvita salapärane, raske iseloomuga naine, femme fatale, kes kannab elegantset pitsilist aluspesu ning on kurb ja kuidagi räpase vaimse seisundiga."