TUUR TOIMUB: Tänasest saab Türi kultuurikeskusest alguse kontserdituur «Karavan 30 – Ma olen noor!». Olgugi et piletimüügiga on tekkinud segadus, kinnitavad Karl Madis, Karavani mänedžer Toivo Lend ning kontserdikorraldaja Vello Tellissaar, et tuur toimub ja pileteid on.Foto: STANISLAV MOŠKOV
Saund
7. november 2013, 07:00

Karl Madis: «Kurdetakse, et pileteid pole. Aga välja müüdud ei ole midagi!» (20)

«Paljud inimesed on öelnud, et kontserdid on välja müüdud ja pole pileteid. Hakkasime uurima, ja välja müüdud ei ole midagi! Ma ei saa aru, mis seal toimub,» pahandab Karavani laulja Karl Madis. 

«Tuttavad helistavad ja uurivad, kust pileteid saada, aga tegelikult on saalid tühjad. Seal on mingi totaalne segadus.» 

Kellegi tegemata töö? 

Karavani mänedžer Toivo Lend käis Pärnus ühes piletimüügipunktis küsimas, kuidas kontserdipiletitega seis on. Talle vastati, et kõik on välja müüdud. Tegelikult nii ei olnud. «Siis pandi rattad kiirelt tööle ja hakati iga päev mitu korda kontrollima, et sellist auku ei tuleks. Mina tegin juba üldse ettepaneku, et võtame piletid sealt müügist ära ja pakume ainult kontserdil kohapeal, sest siis saab olla kindel, et sellist jama ei teki,» räägib Madis.

«Võiks ju öelda, et jah, meil Piletilevis on otsas, aga minge palun Piletimaailma,» pakub Madis, kuid lisab kohe, et see oleks ju samuti absurdne.

«Kui sa lähed teatrikassasse, siis ei öelda ju, et minge teise kassasse või teise teatrisse. Ma ei tea, kas nad ei taha või ei viitsi, aga see on nende tegemata töö.»

Toivo Lend ütleb, et temani jõudsid signaalid väidetavast piletite lõppemisest laupäeval-pühapäeval. «Küsisin Pärnu Maksimarketis, kuidas Pärnu kontserdi müügiga läheb, öeldi, et välja müüdud. Palusin siis kontrollida, kas nad on selles kindlad, ja öeldi, et ei ole. Ma ei tea, kas Piletilevi ei instrueeri siis oma müügiga tegelevaid inimesi?» küsib Lend.

«Ma ei ütle muidugi, et see igal pool nii on. Selverites oli kõik korras.»

Ka Lend arvab, et kui tõesti on ühes piletimüügifirmas piletid otsas, võiks ostjad suunata ju teise firmasse. «Kui on segadus ja öeldakse: «Meie ei tea midagi», siis pole see klienditeenindus.»

Kuidas aga organiseeritakse ühe tuuri või kontserdi piletimüüki? «Me tahame kõik piirkonnad igas hinnaklassis piletitega ära katta,» selgitab Tartu Kontsertkorralduse, mis tegeleb ka Karavani piletimüügiga, juht Vello Tellissaar.

«See, kui palju ja kuhu pileteid müüki läheb, tuleb kogemuste najalt. Näiteks pole mõnes piirkonnas 20–30 kilomeetri raadiuses muud kui ainult üks R-punkt ja peame arvestama, et ka seal oleks pileteid.»

«Näiteks Türi – kui Piletimaailmas või Piletilevis on müügis vähe pileteid, tähendab see, et selles piirkonnas ei ole müügipunkte. Suuremalt jaolt teatakse seal, et pileteid saab kultuurimajast ja need vähesed, mis on müügis, on neile inimestele, kes tahavad pileteid osta internetist,» selgitab Tellissaar.

«Selliseid kohti on Eestis veel. Mis puudutab juhtumit, kus Toivo Lend käis Pärnus uurimas ja öeldi, et pileteid pole, siis see oli puhtalt müügiinimese viga, ma uurisin seda asja ka ise.» 

Tuur kindlasti ära ei jää 

Tellissaar soovitab inimestel alati uurida, kui kuskilt on tulnud info, et piletid on otsas. «Igal pool reklaami on all olemas korraldaja telefoninumbrid – kui tekib kahtlus, et pileteid pole, saab kohe helistada ja küsida, mitte kuulukaid levitada. Kui inimene ei viitsi asja edasi uurida, siis tal ei ole selle asja vastu ju huvi.»

Tartu Kontsertkorraldus kontrollib piletimüükide seisu vähemalt kaks korda päevas ja kui kuskilt on piletid otsas, liigutatakse neid sinna juurde.

Samas võib ka juhtuda, et paanika põhjuseks on puudulik kommunikatsioon. «Ma kuulsin, et keegi helistas Ticketprosse, kus olevat öeldud, et piletid on välja müüdud. Meil polegi seal pileteid müügis. Mina helistasin ka sinna ja naisterahvas selgitas väga viisakalt, et nende süsteemis polegi neid pileteid müügis. Ja kui inimene tahab osta mingis hinnaklassis piletit ning talle öeldakse, et selle hinnaga ei ole, aga tema taga on järjekord ja kolmas inimene kuuleb, et üldse pileteid ei ole, siis on jälle paanika,» naerab Tellissaar.

«Infot on lihtsalt nii palju, et inimene ei suuda enam süüvida.»

Vahel vaatavad inimesed ka online-müügisüsteemidest, et palju kohti on müüdud, tegelikkuses võib aga olla, et süsteemis müüduks märgitud kolm rida on vabad. «Mõnikord on saalimüügist mingi osa välja rebitud, see on kollektiivtellimuste jaoks,» selgitab Tellissaar, et nende firma arvestab kollektiividega alati.

«Mõned planeerivad ja pärast tuleb välja, et ikkagi ei saa tulla. Siis tuleb need piletid müüki anda.»

Lend, Tellissaar ja Madis kinnitavad, et Karavani tuuripileteid veel jagub – igaüks kes soovib, see pileti ka saab ning tuur ära ei jää.

Piletilevi juhataja: kui piletid on müügil mitmes eri süsteemis, vastutab korraldaja 

«Korraldaja valib oma äranägemise järgi kas ühe või mitu piletimüügiettevõtet oma ürituse piletite müümiseks Korraldaja kontrollib ja vastutab ise selle eest, et pileteid piletiostjate eelistatud kanalites jätkuks. Kui siis korraldaja on valinud mitu edasimüüjat, ei oma teine piletimüügisüsteem mingit automaatset informatsiooni selle kohta, kuidas on lood sama ürituse piletitega teises müügisüsteemis,» selgitab Piltilevi juhataja Jaanus Beilmann, kuidas on võimalik, et üks piletimüügisüsteem väidab, et mingi ürituse piletid on välja müüdud, kuigi tegelikult see nii pole.

Põhjus, miks süsteem nii teeb, on lihtne – kui näiteks Piletilevisse antakse müüki 50 piletit ja need otsa saavad, ütlebki süsteem, et üritus on välja müüdud. «Piletilevisse anti müümiseks 50 piletit ja kui need on müüdud, siis Piletilevi süsteem muud informatsiooni ei oma, kui seda talle korraldaja või korraldaja piletimüügihalduri poolt ei anta.» Kui piletid on müügil mitmes eri süsteemis, vastutab jaotuse eest konkreetse ürituse korraldaja, ütleb Beilmann. «Piletilevis oli seisuga 06.11.2013 müügis 2783 üritust. Piletilevi poolt on väga keeruline ja kulukas jälgida pidevalt manuaalselt, et kui miski ürituse piletid on meil välja müüdud, et kas sellesama ürituse pileteid müüakse kuskil veel ja siis veel omakorda tuleks kellegi poole pöörduda ja pileteid juurde paluda jne.»

Seda, et müüja või süsteem suunaks ostja mõne teise piletimüügifirma juurde, pole võimalik seetõttu, et Piletilevi internetikeskkond ega Piletilevi edasimüüjad ei tea, kas konkreetse ürituse piletid on veel kuskil müügis või kas mujal on vabu pileteid, selgitab Beilmann. «Valeinformatsiooni me oma klientidele kahjuks edastada ei saa, seega ei oska me ka kedagi ühelgi konkreetsel juhul kuskile suunata.»

Tehniliselt oleks Beilmanni sõnul muidugi võimalik teha kõigi piletimüügifirmade ühine süsteem, kus oleks näha kas ja kus pileteid müügil on, reaalselt peab selleks esinema aga majanduslik motiveeritus.  «Reeglina korraldajatel, kes valivad oma partneriks ühe konkreetse müügikanali, selliseid probleeme ei eksisteeri ja nemad ka mingist süsteemide automaatsest ühendamisest ei unista. Piletilevi on 16 tegutsemisaasta ja pideva müügisüsteemi arendamisega saavutanud kvaliteetse teenindaja ja toimiva ostukeskkonna maine. Kõigil konkurentidel on võimalus sama järele teha.» 

Segadus piletitega nurjas Mart Sanderi tuuri 

«Asja uurima hakates avastasime, et Mart Sanderil on sama lugu juhtunud,» on Karl Madis kursis.

18. oktoobril kirjutas ka Õhtuleht, et Mart Sander oli sunnitud ära jätma Raimond Valgre 100. sünniaastapäevale pühendatud kontserdi, kuna Piletilevi müügikeskkond näitas, et müügile on jäänud vaid mõned üksikud halvad kohad. Piletid olid aga jaotatud konkureerivatesse piletimüügisüsteemidesse, seejuures Sanderile arusaamatutel alustel, ning segaduse lõpptulemusena pidi ta tuuri ära jätma.