KULLAMEES: La Muu ökojäätiste disainer usub, et toote maitsmine võib mõnikord disainimisele abiks olla. «See annab võib-olla mõne nüansi juurde,» ütleb Veerberk. «Kuid selleks, et toode müüks ja jääks püsima, on olulised nii hea välimus kui ka hea sisu.» Foto: Mari Arnover (Brand Manual)
Inimesed
30. september 2013, 07:00

Parima pakendi disainer: praegu on moes käsitöölik graafika ja La Muu ökojäätiste karpidel on seda hõngu (9)

Möödunud reedel pärjati «Eesti disainiauhinnad 2013» võitjad.

«Selleks, et toode müüks ja jääks püsima, on olulised nii hea välimus kui ka hea sisu,» ütleb La Muu karpide disainer Jaanus Veerberk, kes võitis pakendite kategoorias kulla.

27. septembril jagati Balti Filmi- ja Meediakoolis 2013. aasta veebi- ja graafilise disaini võidutöödele auhindu. Kuigi preemiaid jagus paljudele, väärivad kindlasti märkimist graafilise disaini kategoorias ainsa kulla saanud La Muu ökojäätiste pakendid. Toote disaini taga on Eesti esimene pakendidisainile orienteeritud firma KOOR, kes võitis ka pakendikategooria pronksi Saku Koduõlle eest.

KOORe üks asutaja ja võidutööde disainer Jaanus Veerberk tunnistas, et auhinnad ei tulnud talle üllatusena, kuna mõlemad tooted on ka varem konkurssidel võite toonud. «Saku Koduõlu sai Lätis «Golden Hammer International 2013» kulla ja konkursil «Part Awards Russia 2013» parima alkoholipakendi auhinna ning La Muu võitis selle aasta «Kuldmunal» hõbeda,» räägib mees. «Eks väike lootus ikka oli, et äkki midagi kordub.»

Mis inspireeris Veerberki nende pakendite disainimisel?

«Huvitaval kombel on mõlemad pakendid käsitöölikud – nad on küll arvutis vormistatud, aga tegelikult on tekstid alguses käsitsi joonistatud. Trend ongi tegelikult arvutist ja tehislikust maailmast eemale liikuda. Nendel pakenditel on seda käsitöö tunnetust, et võib-olla sellest isetegemisest ongi inspiratsioon tulnud.»

Võitjad saadetakse Barcelona disainikonkursile

Disaineri meelest on huvitav ka see, et vaatamata tööprotsessi käigus tekkinud nende ja tellija vahelistele erimeelsustele jäeti mõlema pakendi lõpptulemuses ikkagi disaineritele vabad käed. «See, mis on poelettidel, on täpselt see, mida meie ette kujutasime. Loomulikult toimus kõik koostöös kliendiga, aga disaineritele oli antud võimalus disainida,» lausub Veerberk.

Kuid kas selleks, et disainida pakendit, peab disainer seda toodet ka enne proovima?

«Kui ma praegu õigesti mäletan, siis tegelikult La Muu jäätist ei eksisteerinudki, kui algas pakendi tegemine. Aga kuskil poole peal saime seda juba proovida,» naerab mees. Siiski nendib ta, et toote maitsmine võib mõnikord disainimisele abiks olla. «See annab võib-olla mõne nüansi juurde,» arvab Veerberk.

«Kuid selleks, et toode müüks ja jääks püsima, on olulised nii hea välimus kui ka hea sisu.»

Eesti disainiauhindade galal pärjatud võitjad saavad ka võimaluse minna tuleval aastal Barcelonas toimuvale mainekale konkursile «ADC Europe». Ka see võistlus on disaineritele väga hea auhind, kuna niisama sinna osalema saada pole tegelikult üldse võimalik. Kulla saanud tööd saadetakse automaatselt konkursile ning hõbedad ja pronksid saavad väikese tasu eest sinna osalema minna.

Keskkonnadisaini võistlustööd jäid auhindadeta

Veerberk teab, mida võistluselt oodata, kuna 2011. aastal sai ta olla selle konkursi žüriiliige. «Tean, et konkurents on seal väga tugev, kuid ma usun, et saadame mõlemad tööd ikkagi sinna,» ütleb ta.

«Igatahes ootan juba põnevusega.»

«Eesti disainiauhinnad 2013» võistlusele laekunud 199 töö hulgast jõudsid finaali 40 veebidisaini ja 53 graafilise disaini tööd, millest said auhinna 27 võistlejat. Töid hinnanud žürii eesmärgiks oli välja valida kõige paremad tööd, mis on võimelised konkureerima «ADC Europe» konkursil ning auhinnata neid kas kulla, hõbeda või pronksiga. Olgu öeldud ka, et kohtunikud ei olnud kohustatud auhindu jagama, kui nad ei leia väärilisi töid. Seetõttu jäid näiteks keskkonnadisaini kategooria tööd premeerimata.

Peale disainifirma KOOR said auhinnatud näiteks digilahendus Sangar Digital Assistant (kuld), rakendus GateMe (hõbe), kampaania Eesti Siga veebileht (hõbe), Playluggage Art tapeet (hõbe), Taffeli väliplakat (pronks), Kahvliahvi Kokakooli graafika (pronks), kohviku Maiasmokk kuradiratas (hõbe) ning paljud teised. Jagati ka eriauhindu: Kickstarter – parim internetikasutus ning Eesti Raudtee jõulukink – parim trükis.