Film
17. veebruar 2011, 13:07

„Must luik“: ingel ja saatan balletilaval (9)

Viimane aasta on toonud kinolinale palju tõeliselt häid filme. „Must luik" on neist parim.

Nina (Natalie Portman) ainus unistus on saada oma balletitrupi täheks. Kui priimabaleriin Beth MacIntyre (Winona Ryder) sunnitakse tantsimisest loobuma, saab Nina endale luikede kuninganna osa „Luikede järves". Siis aga saabub truppi uus tantsijanna Lily (Mila Kunis), kes tundub igal sammul Nina jalgealust õõnestavat. Kui lisada veel juurde Nina ema Erica (Barbara Hershey), kes pidi tütre pärast oma tantsijakarjäärist loobuma ja sunnib nüüd Ninat oma unistust täitma, saabki teest esimesest proovist esietenduseni suur kadalipp, kus Nina peab ületama ema ja konkurendi kõrval ka iseenda.

„Must luik" näib olema täiesti tavaline film, kus kaks täiesti tavalist tantsijat konkureerivad ühe koha pärast. Nina on hea tegelane, kes kehastab kõike süütut. Lily on kuri, kes üritab head korrumpeerida. Aga „Luikede järv" ei ole valitud juhuslikult. Nii nagu üks tantsija peab kehastama valget ja musta luike, ei ole ei Nina ja Lily teineteise vastandid. Lily ei tee ju tegelikult Nina vastu midagi halba, kuid ometi on ta alati kohal, kui Nina libastub ja valmis ise rolli täitma. Nina samas oskab suurepäraselt tantsida valge luige osa, kuid jääb hätta musta luigena, sest ta kardab enda hinge tumedat soppi avada.

„Musta luige" teevad suurepäraseks filmiks näitleja(nna)d, aga enne nendeni jõudmist tahan ma rääkida pildist. „Must luik" on film, kus ei eksisteeri halli. Harjutussaalid ja lava on rangelt steriilsed. Kõik emotsioonid peavad tulema karakteritest. Nina tuba on kerge ja roosa. Kõik, mis ümbritseb Lily't, on aga hämar ja tume. Film ei luba pildiliselt mingit eksimist igavalt narratiivilt, kus on selgelt väljajoonistunud hea ja halva võitlus. Seda ootamatum on, kui karakterid näitavad oma halle toone.

Aga et need hallid toonid välja mängida, läheb vaja häid näitlejaid. Kõige suurem roll on muidugi täita Portmanil. Naise muutus ema poolt hoolitsetud titast iseseisvaks naiseks on märkimisväärne. Nina pühendumus oma kunstile on imetlusväärne ja sama imetlust väärib ka Portmani pühendumus oma tegelaskujule, nii füüsiliselt kui vaimselt. Näitlejanna on viimastel aastatel teinud nõnda häid etteasteid tõsistes draamades („Musta luige" kõrval ka näiteks „Vennad"), et ma olen valmis talle andestama tema rolli „Tähesõdade" eeltriloogias.

Teine tähtis tegelane on muidugi Lily. Mila Kunis on alati olnud kiiksuga näitlejanna. „Kuumades seitsmekümnendates" sai tema tegelaskuju Jackie nii popiks just seetõttu, et Kunis ei oska olla must-valge. Kui ta mängib head tegelaskuju, peidavad ta silmad alati mingit sädet, mis paneb publiku uskuma, et kõik ei ole nii nagu paistab. Nii ka seekord: Nina sõbrana esinev Lily pilk on liiga riukalik, et ta sõbralikkust saaks tõsiselt võtta.

Vincent Cassel on etenduse lavastajana väga mõjuv. Oma edu taga ajav Thomas võib käeviipega kõrvale heita oma praeguse staari, et võtta asemele keegi hurmavam. Igal võimalusel lööb mees Ninale külge, kuid kire asemel utsitab teda tagant isekus: kui Nina õpib ära võrgutamise kunsti saab Thomasest lavastaja kes tõi lavale „Luikede järve" uue tähe.

Siis on veel Nina ema Barbara, kes on neurootiliselt vapustav, aga ma ei taha sellest kõigest liiga palju rääkida.

Kui ma „Musta luike" nägin, ei arvanud ma, et tegu on selle aasta parima filmiga. Praegu tagasi vaadates ei meenu mulle aga ükski põhjus, miks „Võitleja" või „Kuninga kõne" „Musta luike" ületab. Vastupidiseid näited oskaks ma öelda küll.

„Must luik" kandideerib viiele Oscarile. Vähemalt üks (Portman parima naispeaosana) peaks olema kindel. Kas ta saab parima filmi tiitli? Ilmselt mitte! Minu arvates on ta aga selle aasta parim.

Maitse asi!

5/5