TANEL JA TANTSIJAD: Tanel Padari & The Suni ning Tõrva tütarlastekoori ühise etteaste tarbeks olid kooriliikmed selgeks saanud ka liikumiskava. Foto: Mari Luud
Inimesed
12. august 2013, 07:00
Vaata galeriid!

"Tõrva loits": The Suni ja Tätte etteasted möödusid paduvihmas (18)

Laupäevane loitsimine Tõrvas oli tõesti üks suur tule- ja vee-etendus. Vett sai rahvas tunda juba Jaan Tätte esituse esimeses pooles, kui vihmasabin täitis kogu järveäärse ürituse ala. Veešõu ajaks oli aga vett juba nii palju kaela sadanud, et tuletõrjevoolikutest meisterdatud purskkaevud eriti sügavat muljet ei jätnudki.

Tätte koos Udupasunaga mõjus rahvale nagu ikka oma lihtsuses hüpnotiseerivalt. Mängiti ära kõik Jaani tuntumad lood, vahepeal vigurdati ja vesteti juttu ning paaril korral läksid kellelgi sõnad sassi. Etteaste kõrghetkeks jääb ilmselt pasundajate trummi- ja fantaasiapillimängija Silver Sepp, kes mikrofoni haaras. Tema eestvõttel ja ülejäänute saatel lauldi üks lihtne, ent energiline lille- ja armastuslaul.

Jaan Tätte lasi kuuldavale oma viimase loo ja selleks hetkeks oli vihmasabin muutunud pigem segavaks kui romantilisust rõhutavaks. Rolli mängis ka see, et suur osa publikust oli tulnud mõttele võtta kaasa vihmavari ja seda terve kontserdi vältel lahti hoida, huvitumata, kas keegi ka nende selja tagant lavale näeb või kui märjaks tagaistuja ketsid varjult niriseva vee tõttu saavad.

Tättele ja pasundajatele järgnes pooletunnine paus. Siis pidi algama võimas vee-, sõna- ja tulemäng. Noh, vett oli juba nii palju kaela sadanud, et tuletõrjevoolikutest meisterdatud purskkaevud enam eriti sügavat muljet ei jätnud.

Päär Pärensoni räppimisega sai alguse "Kalevipoja" ümberjutustus (juba kuuendat korda toimuv "Tõrva loits" kandiski tegelikult täisnime "Tõrva loits 2013 – The Greatest Hits of Kalevipoeg". Muide, kohamuistendites on levinud lugu, et just Tõrva oli koht, mida Kalevite kange poeg mitu korda väisas). Loitsul räägiti kuninga valimisest, lauaga serviti löömisest, Kalevipoja jalgadest ilmajäämisest ja põrguväravate valvamisest.

"Kalevipoega" täiendas The Sun

Tantsijad, kes seadsid oma samme Märt Agu seadete järgi teispool järvekallast, jäid samuti peaaegu nähtamatuks: ennist lavavaadet blokeerinud rahvamass oli nüüd kogunenud istumisala küljele püsti seisma. Ikka uhkelt oma vihmavarjude alla.

Tõelise ekstreemelamuse andsid aga õhuakrobaadid, kes paduvihmas siiski elegantselt ja voolavalt punastel lintidel silmailu pakkusid. Kava tundus eeposega võrreldes küll võõrkeha olevat, ent kokkuvõttes täiendas kogu etendust vaid positiivsest küljest.

Klassikalisel moel lõpetas Päär Pärenson mõjuvõimsa etenduse "Kalevipoja" lõpuridadega: "Aga ükskord algab aega, kus kõik piirud kahel otsal lausa lähvad lõkendama; lausa tuleleeki lõikab käe kaljukammitsasta – küll siis Kalev jõuab koju oma lastel’ õnne tooma, Eesti põlve uueks looma."

Ka jutustuste vahele põimitud The Suni lood täiustasid "Kalevipoega" ning eepos täiustas The Suni. Küll aga jäi nadiks üüratu 200liikmeline laulukoor. Ei teagi, kas viga oli helindamises või mingis põhimõttelises möödalaskmises, aga 200 asemel oleks võinud lauljaid olla kas või 20, sest võimsuses nad kaotanud ei oleks.

Etendus jätkus Tanel Padari & The Suni ning Tõrva tütarlastekoori ühise kontserdiga. Neiud olid selgeks saanud ka liikumiskava, millega etteastet vürtsitati. Ka The Sun ladus maiuspalad üksteise järel letti. Viimaste lugude ajaks kutsus Padar inimesed lava ette ja Tõrvasse kokku tulnud rahvas tantsis vihmakeepide sahisedes läbimärjana lava ees.