ON ALLES KANNATUS: Pool tuhat inimest ootas põletava päikese käes tunde, et pääseda ajaloolise Krusensterni pardale. Foto: Stanislav Moškov
Inimesed
15. juuli 2013, 07:06

Merepäevade magnet: Krusensterni peale pääsemiseks tuli tunde oodata (4)

Juba pool tundi Krusensterni peale pääsu oodanud perekond on end kavalasti ära jaganud: samal ajal kui ema-isa passisid laevajärjekorras, seisid lapsed jäätisesabas ja nüüd sööb perekond rõõmsalt jäätist ning kuum päike ja väsinud jalad ei tundugi enam sabatajaid segavat.

Kui politsei- ja piirivalveametile kuuluva Kindral Kurvitsa peal mahtus laupäeva südapäeval sisse-välja liikuma probleemideta ja Lennusadama kai peal puudus vähimgi trügimine ja järjekord, siis Kaliningradi kõrgema mereinseneride kooli õppelaevale Krusenstern ootas kella kahe paiku pääsu silma järgi hinnates üle poole tuhande inimese. Vana arm ei roosteta: kuulus ju 1926. aastal Saksamaal kaubalaevaks ehitatud ja toona maailma 10 suurema purjelaeva hulka kuulunud alus aastatel 1983–1991 Eestile.

Pikas järjekorras võideldi kõrvetava päikse vastu nii vihma- kui ka päikesevarjude, ümber pea mässitud paberist Tallinna kaartide ja rannarätikutega. Laeva pardale lubati madruse sõnul korraga vaid 40 inimest.

"Juba 1,5 tundi seisan järjekorras, loodan siiski, et asi on ootamist väärt, ikkagi ajalooline hetk oma silmaga seda laeva näha," ütleb vanem daam, kes esimest korda Elvast pealinna merepäevadele oli sõitnud.

Liikudes järjekorras ettepoole, jääb silma vanem härra koos pojapojaga. "Tahtsin lapselapsele näidata seda ajaloolist laeva, ise olen varem ka selle rauahunniku pardal käinud, mis pole veel imekombel põhja läinud," naljatab mees.

Merepäevad viisid rahva merele

Eesti 31,5meetrise piirivalve patrull-laeva Suuropi külje alla on päikese käest paari õllepudeliga varju tulnud otsima juba pensionipõlve pidav Kalev. "Mäletan, kui selle hiiglase kodusadam oli veel Tallinn," lausub ta kõrvalseisvale Krusensternile viibates. "Praegu ei paku enam pinget pikka järjekorda seisma minna, mis siin ikka suurt vaadata, lihtsalt Eesti valitsuse rumalusest ära antud laev on nüüd korraks kodus tagasi," nendib vanahärra kurvastusega.

Tema meelest peaks Lennu- ja Kalasadamat ühendav kultuurikilomeeter kandma nime tolmukilomeeter. Vanahärra oli oma auto Kalasadama juurde parkinud ja nüüd, mööda kultuurikilomeetrit Lennusadamasse jõudes, tundvat ta end kui tolmuahv.

Krusensterni naabruses seisval Eesti aurik-jäämurdjal Suur Tõll mahtus liikuma vabalt, sest rahvas kippus uudistama selle kõrval seisvat 114,5 meetri pikkust hiiglast.

Merereisi Reisisadamast Lennusadamasse ootas samuti sadu inimesi. "Eilsest saati oleme oodanud, hommikul panime telgi kokku," naljatab 45 minutit laevasõidusabas seisnud mees, aga asitõendit ajakirjanikule ette näitama ei kiirusta. Ega kiirusta ka alla andma, sest elu on õpetanud: nagu minema kõnnid, sest ei viitsi enam oodata, tulebki paari minuti pärast laev. Trassi teises otsas – Lennusadamas – on aga merele ihkajaid veel mitu korda rohkem. Kolme euro eest sõidutati inimesi kaatri või mõne muu alusega Lennusadamast Reisisadamasse ja vastupidi.

Kallima piletiga (kaheksa eurot) laevad Kajsamoor, Blue Sirius ja Hoppet sõidutasid kapten Heikki Haldre sõnul laupäeval umbes 700 inimest. Nendel laevadel kestis sõit korraga 1,5 tundi.

Laupäeva varahommikul kell 4.30 ja 7 päikesetõusukontserdile startinud Kajsamoor oli varajasele hommikutunnile ja 15eurosele piletihinnale vaatamata merepäevade pressiesindaja Sven Ratassepa sõnul välja müüdud. Varajased ärkajad said romantilise muusika ja tõusva päikese taustal nautida ka rikkalikku hommikusööki.

Kolme päevaga üle 30 artisti

Need merepäevalised, kes järjekordade või merehaiguse pärast laevaga lainetele ei kippunud, said kolm päeva kestnud Tallinna merepäevadel jälgida atraktiivset purjeregatti "Tallinn Race", proovida ka ise purjetamises kätt ning tutvuda päris uue merelise meelelahutuse – veesurve jõul mere kohal lendamise ehk flyboard´iga. Lennusadamas said huvilised sõita haabjatega ja maanduda vabalangusega 10 meetri kõrguselt õhkpadjale (bagjump). Kolme päeva jooksul astus kolmes sadamas üles üle 30 esineja, sealhulgas ka Briti harf-kitarrist Jason Carter ja Eesti neljas superstaar Liis Lemsalu. Merepäevade vägeva lõppakordi andsid eile õhtul Lenna Kuurmaa ja Mihkel Raud koos ansambliga spetsiaalselt merepäevadeks valminud kontserdiga "Merelinn Tallinn".

Flyboard – eestlase uus närvikõdi

Veesurve jõul mere kohal lendamist ehk flyboard’ i said julged merepäevalised proovida Noblessneri sadamas. Tegelikult võib sama närvikõdi endale lubada ka muul ajal. Flyboard’ iga üritas mere kohal püsida ka reedese Noblessneri veešõu õhtujuht, tantsutäht Mairold Millert, kelle sõnul on tegemist uskumatu asjaga. "Ma ei arvanud, et ma asjale pihtagi saan, aga tuli välja ja tunne oli fantastiline," ütleb ta. Millert sõnab, et flyboard’i juures oli küll palju uudistajaid, aga proovijaid paraku mitte. Küllap kartis jänes põues märjaks saada.

Pilt on tehtud Noblessneri vabaajakeskuse avamisel.

Pootsman: rahvas tuleb rõõmsalt juurde

Politsei- ja piirivalveameti reostustõrjelaeva Kindral Kurvitsa pootsmani Lembitu sõnul on esimest korda rahva ette toodud laeva laupäeva hommikul kella 10–12 vahel silma järgi väisanud tubli mitusada inimest. "Rahvas tuleb ikka rõõmsalt juurde ja küsib palju laev välja võtab," räägib pootsman naerdes. "Kõva 15 sõlme," lisab ta. Kuigi laeva kõrval oleval infosildil on kõik andmed olemas, vastab laevameeskond külastajate küsimustele rõõmuga. "Üks härra küsis, et kui midagi juhtub, kuidas me siis laevatreppidest kiiresti alla saame: eks ma siis ütlesin, et mööda käsipuid nagu filmides," naljatas Kapten Kurvitsa pootsman. Küsimusele, et kui tuleb kutsung, kas siis kähku laev inimestest tühjaks ja minek, vastas Lembit, et siis vist muud üle ei jää jah!