FESTIVALIMELU ASEMEL VIHM: Tööle ei hakanud ka märksõna nostalgia, sest koos järjepidevuse katkemisega oli kadunud ka see osa publikust, kellele summer oli suunatud. Foto: TIINA KÕRTSINI
Inimesed
18. juuni 2013, 06:59

Miks Rock Summer ikkagi põrus? (100)

"Tegelikult on festivalide publiku põud kogu Euroopas. Selles mõttes polnud Rock Summer mingi erand. Põhjuseks on ennekõike see, et noortel inimestel pole raha festivalidel käia," toob Rabarocki korraldaja Kristo Rajasaare välja peapõhjuse, miks kahepäevane "Rock Summer 25" publiku poole pealt totaalselt põrus.

"Aga nagu summer näitas, pole raha ka vanematel inimestel, sest Makarov panustas ilmselgelt eakamale generatsioonile. Mõnes mõttes tegi ta õigesti, sest noortel niikuinii raha pole. Aga nagu näha, pole seda ka vanematel."

Ostsid purgi õlut, said Bryan Adamsi pileti

Pealegi polnud Rock Summer ainus, mis näiteks Bryan Adamsiga hävis, teab Rajasaare . "Ka Helsingi kontserdile "müüdi" Adamsi pääsmeid nii, et ostsid purgi õlut ja said Bryan Adamsi pileti pealekauba. Seal oli samuti suur huvipuudus," räägib Rajasaare. "Ja Rootsi kõige suurema festivali "Peace and Love" piletimüük oli tänavu allpool igasugust arvestust. Eelmüügist oli tavalise paari-kümne tuhande asemel müüdud vaid üheksa tuhat, mistõttu seda festivali enam ei toimu. Läks pankrotti," toob Rajasaare välja veel ühe nukra näite rokifestivalide vähikäigust.

"Ma ise sõidan just praegu tagasi Seinäjoelt Provinssirocki festivalilt, kus samuti oli eelmiste aastatega võrreldes poole vähem publikut. Nii et midagi rõõmsat siin rääkida pole. Kui aga midagi positiivset selle jutu sisse poetada, siis väga hea, et Rock Summer üleüldse toimus. Ent palju see Makarovile maksma läks, siis mingitest numbritest ei taha ma kindlasti rääkida," rõhutab Rajasaare, et tal pole aimugi, kui palju ühe või teise artisti Eestisse toomine maksis.

Rahvast oodatust neli-viis korda vähem

"Miks Rock Summer nii vähe publikut kokku tõi, sõltub kümnest, kui mitte kahekümnest põhjusest, ja seetõttu ei hakka ma ka ennustama, kui suurde miinusesse Jüri Makarov selle festivaliga jäi," ütleb Eesti üks suuremaid muusikaärimehi ja tuuride korraldajaid Aarne Valmis .

Temalgi puuduvad andmed, mis oli ühe või teise ansambli honorar. "See võis olla 15 000 eurot. Aga ka 25 000 eurot. Kõik hinnad on õiged," ei kipu Valmis spekuleerima.

"Makarov rääkis midagi 20 000 inimesest. Ta võib ju lasterikastele peredele pileteid jagada, aga raha see sisse ei too. Nii et laias laastus oli rahvast oodatust neli-viis korda vähem. Ent ühte asja võin ma küll öelda: minu teda kõik artistid olid kohal. Mis tähendab, et säästuprogrammi ei hakatud rakendama," tunnustab Valmis korraldajat.

Tal on üks tähelepanek ka isiklikust kogemusest. "Kutsusin summerile oma 15aastat tütart, aga ta keeldus tulemast. Kui ta siis pärast kuulis, et seal esines Inglise elektroonilise muusika punt Rudimental, küll ta siis ahastas – oleks ma teadnud! Mis tähendab, et talle see info kohale ei jõudnud."

Muusikaärimees ei usu, et keegi teeks festivali, pannes 75% oma tasku. "Pigem vastupidi: et su kulu on 75% ja 25% loodad ise teenida," rehkendab Valmis.

Piletihind on rahva jaoks argument

"Sedavõrd vähese publiku põhjust tuleb otsida ennekõike piletihindadest," usub paljude festivalide ja suurkontsertide pressiesindaja Reno Hekkonens.

"Kui näiteks Õlesummeri päevapilet on 15 eurot ja Rock Summeril oli see 60 eurot, on kuskil käärid. Kindlasti saigi piletihind põhikomistuskiviks, sest esinejad olid head," arvab Hekkonens. "Aga Õllesummeril saab 15 euro eest kuulata ansamblit Pet Shop Boys. See on argument. Hind on rahva jaoks argument," rõhutab ka Hekkonens. Temagi keeldub Makarovi kaotust arvudes kommenteerimast.

Peeter Rebane: "Süüdi olid Makarovi halvad otsused."

Kui "Rock Summer 25" meelitas publikut ligi sedavõrd napilt, et lauluväljakul paistis publikut hõredalt olevat, milles siis asi oli? Kas selles, et kohe tulevad José Carreras, Elton John ja Robbie Williams? Või on publik hoopis välismaa artistidest küllastunud? Robbie Williamsi Eestisse tooja Peeter Rebane lausub kindlalt: "Põhjus on Jüri Makarovi halbades otsuses – panna peaesinejateks neljandat korda siia tulev Bryan Adams pluss mitte kedagi huvitav Zucchero."

Rebane lisab, et sellest festivalist võinuks hea asi saada, aga Makarovile omaselt süüdistab ta nüüd kõiki teisi peale iseenda otsuste. "Mul on Makarovist kahju. Ju ta närvid olid nii läbi, et ta ise ka enam endale aru ei andnud, et teiste kohta valede levitamine ja teiste halvustamine ei ole ilus või eetiline. See on fakt, et Robbie piletimüük on praegu mitte Makarovi väidetud 5000, vaid kümme korda suurem ehk peaaegu 50 000 piletit.

Ilmselgelt näitab Robbie kontserdi edukus, et eestimaalased käivad endiselt kontsertidel ning väärtustavad kvaliteetset meelelahutust! Inimestel on soov häid kontserte näha olemas, lihtsalt halbade eest pole keegi nõus maksma." (Autor: Aigi Viira)

Ando Kiviberg: "Keegi ei ole meist valearvestuste eest kaitstud."

"Arvan, et kui mingisugune festival või perioodiliselt toimuv kultuurisündmus on kord oma eksistentsi lõpetanud, siis elustamiskatse on riskantne," hindab Viljandi pärimusmuusikafestivali korraldaja Ando Kiviberg, miks Rock Summeril paistis rahvast hõredapoolselt olevat. "Keeruline on spekuleerida, miks see nii oli," ei taha ise korraldustööd tegev Kiviberg kolleegide ebaõnne analüüsida, sest Eestis on kõik kontserdikorraldajad ühes paadis – olgu siis tegu popi-, roki- või folgiüritusega. "Kui Viljandi pärimusmuusikafestival peaks mingil põhjusel hääbuma, siis oleksin vastu, et seda taaselustada." Põhjus see, et fännidel on oma festivalidega emotsionaalne side ja usaldus ning koos ürituse kadumisega kaob ka see. "Emotsionaalse sideme olemasolu või selle puudumine on hästi oluline."

Rock Summer mängis omal ajal olulist osa kogu ühiskonnas, popi ja roki ning festivalikultuuri arendamises, meenutab Kiviberg, et temagi käis tollal festivalil. Kuid seekord oleks talle piisanud dokfilmist või näitusest, et nostalgitseda. "Nüüd, kui ise telest Rock Summerist tehtut vaatasin, siis liigutas mind, kuidas ajakirjandus seljad kokku pani, et festivali toetada. Ajakirjanduse toetus oli olemas, aga mida ei olnud, oli publiku reaktsioon – ja sellest on kahju. Monumenti ei õnnestunud püstitada."

Tegelikult ei tahaks Kiviberg üldse analüüsida, mis Rock Summeril seekord väga hästi ei läinud: "Pean Makarovist ja tema meeskonnast väga lugu. Keegi ei ole meist valearvestuste eest kaitstud." Kiviberg lisab, et temagi võib bambusesse panna, aga ei taha sel juhul küll, et kolleegid negatiivseid kommentaare jagaksid. "Minul on igal juhul väga kurb meel, et nii läks," lausub ta ja tunnistab, et ise ta festivalil ei käinud. Miks siis? "Ma siiralt lootsin, et ei läheks nii, nagu praegu juhtus. Aga kahjuks ma nägin seda ette." (Autor: Aigi Viira)