NAUDIB VÄNTAMIST: Lisajõudu on mul vaja selleks, et ma ei väsiks,» tutvustab näitleja ja ajakirjanik Jüri Aarma oma uhket ratas. Foto: Stanislav Moškov
Inimesed
18. juuni 2013, 06:59

Jüri Aarma oma elektrirattast: tööle jõudes pole ma isegi higine! (19)

Näitleja ja ajakirjaniku Jüri Aarma suviseks lahutamatuks kaaslaseks on elektrijalgratas, millega ta iga päev Nõmmelt kesklinna tööle ja tagasi sõidab. "Ma ei naudi elektrit, ma naudin väntamist. Lisajõudu on mul vaja selleks, et ma ei väsiks," seletab Aarma.

Eemalseisjale näib Jüri Aarma punane jalgratas esmapilgul kui kõige tavalisem kondimootor, mille külge on kinnitatud hiiglaslik joogipudel. Lähemal vaatlusel "joogipudelist" siiski lonksata ei saa: selle külge kinnitatud tumedad teibitud juhtmed viivad esirattale kinnitatud mootorini.

Tegelikult oligi ratas algul täiesti tavaline, kuni Aarmal tekkis soov sellega ka elektri toel liikuda. Ta leidis Haapsalust spetsialisti, kes tuli autoga rattale järele ja tõi selle nädal aega hiljem tuunituna tagasi. "Mina ei julgenud teha isetegevust, et võtan ratta ja topin juhtmed kuhugi," naerab Aarma. "Siin on kõik väga professionaalselt tehtud, kõik toimib ja on paigas, ainult vänta ja mine. Eks ta teise ratta hinna maksis, aga ta meeldib mulle!"

Vajutab väsides nuppu

"Kui ma ta seljas vändates vähegi väsin, siis vajutan seda nuppu siin ja ta veab mind rõõmsalt edasi kuni koduni välja," räägib Aarma. "Kui sa oled välismaal mõnes lennujaamas käinud, kus on need liikuvad kõnniteed, siis sellel liikudes tundub kogu maailm väga kiiresti edasi minevat – sama efekt tekib ka siin."

Elektriga sõites arendab ratas kiirust vahemikus 30–40 kilomeetrit tunnis, sõltuvalt tagant- ja vastutuulest ja üles- või allamäge sõidust. "Olen sõitnud ka 40 kilomeetrit tunnis, aga see pole minu jaoks peamine, sest jalgrattaga 40 kilomeetrit tunnis sõita on natukene õõvastav."

Aarma rõhutab, et elekter pole rattasõidu puhul tema jaoks kõige olulisem. "Kui mina temaga sõidan, siis ma ei naudi elektrit, ma naudin väntamist. Lisajõudu on mul vaja selleks, et ma ei väsiks," seletab ta ja lisab, et sõidab iga päev rattaga Nõmmelt kesklinna tööle ja tagasi.

Tööandja maksab tagasisõidu kinni

"Mul on Nõmmelt tulles kergteed, puuduvad ummikud ja foorid. Olen kesklinnas 25 minutiga ilma bensiini raiskamata. Ja ma pole tööle jõudes isegi higine! Kui sa oled 10 kilomeetrit vändanud ja duši all käia ei saa, siis oled ju kolleegidele ebamugav."

Akude laadimine võtab aega kaks tundi. "Narrin oma tööandjat, sest laen akusid tööl koridoris – tema maksab kinni mu tagasisõidu. Ma ei tea, kas ta ise teabki seda!" muheleb Aarma.

Mõnes riigis juba üldlevinud

Elektrijalgratas, tuntud ka kui elektriratas või e-ratas, on jalgratas, millele on täiendavaks energiaallikaks paigaldatud elektrimootor. Mootor saab voolu taaslaetavast akust. Elektrirataste suurim lubatud kiirus on 24–32 km/h, sõltuvalt asukohamaa seadustest. Võimsamaid mudeleid, mis võivad arendada kiirust kuni

80 km/h, nimetatakse elektrimopeedideks

ehk e-mopeedideks. Mõnes riigis on e-rattad kiirelt asendamas tavapäraseid jalgrattaid ja mootorrattaid. Allikas: Wikipedia