LAULAB IGAS ASENDIS:«Liikumine ei tohiks laulmist segada,» muigab Gerli Padar, kellele on igapäevane asi ilma fono toetuseta laulda ja tantsida. «Laulja peab suutma oma diafragmat kasutada.» Foto: ARNO SAAR
Saund
26. jaanuar 2013, 07:57

Gerli: sõna "fonogramm" tekitab nahalööbe (9)

"Hetki, mil olen fonogrammi kasutanud, pole palju," räägib laulja Tanja Mihhailova. "Mulle meeldib live’is laulda. Ma ei tea, miks peaksid inimesed tulema kontserdile, kus artist laulab lindilt? See on ju publiku petmine."

Seetõttu avaldab Tanja imestust, miks laulja Beyonce, kel tuli esmaspäeval president Barack Obama ametissepühitsemisel riigihümni esitada, ei teinud ise piuksugi, vaid maigutas fonogrammi taustal suud. "Miks ta fonogrammi kasutas, ei oska arvatagi," lausub Tanja. "Kindlasti on siin mingi oluline põhjus, sest nii kogenud artist nagu tema on alati välikontsertidel ilma fono abita hakkama saanud."

Ise ei võtnud Tanja fonogrammi appi ka korral, mil tervis teda tõsiselt alt vedas: "Mul oli 39,6 palavik, aga esinema ma pidin," ütleb ta. "Siis mõtlesin küll, et miks ma, kurat, pean alati tahtma live’is esineda."

Ka muusikalietenduste aegu on ta ka haigena oma osa pidanud otse laulma. "Kui muusikalietenduse ajal oled haige, siis pole ju võimalik fonogrammi kasutada," räägib Tanja. "See on aus, kui tõbisena lavale lähed, oled küll haige, aga siiski pingutad. Läheb, jah, raskelt, aga pingutada tuleb. Ning õnneks "Cabaret" muusikalis teeme Sally rolli Gerli Padariga kahekesi – saame teineteist asendada, kui midagi peaks juhtuma."

Publik andvat apsud andeks

Laulja Gerli Padar on samuti kui Tanja Mihhailova kindel, et lindilt laulmine on kui allahindlusega tegelemine. "Üksi sõna "fonogramm" tekitab mulle nahalööbe," lisab Gerli naerdes. "Fonogrammi toel kontserdi andmine on piinlik endale ja see on ka publiku alahindamine. Publik annab paar musta nooti ja sõnade unustamise artistile andeks. Eriti, kui oskad huumoriga neist äpardustest välja tulla. Siirus ja vahetu kontakt on see, mida publik tahab."

Gerligi artistielus on mõned korrad ette tulnud, kus ta on fonogrammi abi pidanud kasutama. "Seda teles ja just helitehnilistel põhjustel. Mammutšõude puhul teles, kus on 20 artisti koos, on see ka vajalik. Heli kvaliteedi pärast. Et see oleks parem." Tanja lisab otsekoheselt, et tema jaoks on lindilt laulda imelik: "Minu meelest on lausa õudsem lindilt laulda – kui inimene on artist, siis ta esitab loo ju alati natuke erinevalt. Kui on aga mingi suur šõu, kus on palju esinejaid ja pole võimalik kõigile artistidele korralikult heli teha, siis on fonogrammi kasutamine tõepoolest vajalik."

Otselaulmist hindab oluliseks ka rokkar Kristjan Kasearu, kelle sõnul ei tule kõne allagi, et live-bändiga rokikontserti tehes oleks fono kasutamine imelik. "See ei käi ju kokku – põhimõtte pärast," sõnab ta. "Kui on live-bänd laval, siis on fono kasutamine ju läbi näha. Kui artist üksi esineb, siis on võimalik publik ära petta küll. Bändi puhul oleks see raskem ja ega see ikka toimi ka."

Eesti artistid fonogrammi kasutades algelised

Kõik kolm tõdevad, et nende tutvuskonnas hiiglaslikku hulka lauljaid, kes igatseksid fonogrammiga esineda, eriti ei ole. "Ööklubides, jah, on lihtsam fono pealt laulda," tähendab Tanja.

Ent Gerli meelest pole siinsed artistid kõige tugevamad fonokasutajad: "Eesti artistid on fonogrammi kasutades algelised – kohe on aru saada, et maigutatakse vaid suud. Emotsioonid, mis on inimese liigutustes ja miimikas ei lähe muusikalise osaga kokku. Aga minu meelest Eesti eriti fonoga laulmist ei harrastata. Ning otse on ikka normaalne laulda."

Liikumine ei tohiks laulmist segada

Ei Gerli ega Tanja vaja ka siis fonogrammi tuge, kui nad oma tantsulisi kontserte teevad. "Neil artistidel, kes on muusikalides kaasa teinud, pole fonogrammi abi vajagi – nad saavad igal juhul live´ga hakkama," kinnitab Tanja. "Isegi, kui tuleb korraga tantsida ja laulda. Kui oled palju harjutanud, siis laulad ikka otse."

Kristjan, kes on osalenud kahes muusikalis lisab, et tööd oli toona ohtralt, kui ta laulmist ja tantsimist koos harjutas. "Muusikalides on tantsuasjad keerulised, ma pole ka mingi eriline tantsija," lausub rokkar. "See oli päris karm. Pidi lõputult harjutama. Koordinatsiooni pärast."

Gerli teab kõnelda, et kui on vaja samal ajal laulda ja tantsida, peab koreograaf lihtsalt numbri loomisel arvestama, millal laulja hingab. "Liikumine ei tohiks laulmist segada," muigab Gerli. "Mul on vedanud – nii uisukavade tegemisel kui muude kavade puhul – mugav peab olema ja on ka olnud. Ning laulja peab suutma oma diafragmat kasutada."

Kas Ott Lepland eelistab fonogrammi tuge?

Kui laulja Ott Lepland aastal 2010 oma singlit "Süte peal sulanud jää" esitas, juhtus nii, et äkki katkes fonogramm. Laulja pidi mitu piinlikku sekundit päris enda häälega laval esinema. Saal vakatas ning inimesed üritasid tehnilise apsu juures head nägu teha. Siis tuli heli tagasi ning esitus läks edasi. Nii ei saa ükski artist kunagi kindel olla, et tehnika teda otsustaval hetkel lihtsalt alt ei vea.

Ometi paistis Ott üsna hiljuti otselaulmisele fonogrammi tuge eelistavat. Õhtulehte nõustanud anonüümseks soovida jääv muusikaprodutsent ütleb, et tema meelest kasutas Ott fonogrammi TV3 telešõu "Eesti otsib superstaari 2012" suurkontserdi aegu 23. detsembril. Tookord esitas Ott lugu "Maagiline maa", kus lisaks talle olid laval Liis Lemsalu ja taustalauljad. "Mina kuulasin seda kontserti kodus ja hakkas kohe silma erinevus teiste esitustega selles saates," kinnitab muusikaprodutsent. "Hakkas silma, et Oti sound oli hoopis teine, intoneeris 100% puhtalt (stuudios timmitud hääl), teine reverb (kaja) kui teistel esitajatel, kohati ei lähe suuliigutused ja heli kokku. Lõpufraasis "maa" maigutas Ott Liisi kõrval ainult suud, kuna seda ei olnud Oti sisse lauldud lindis ja ainult seda fraasi live´is laulda oleks olnud liiga riskantne – paistnuks välja sound´i erinevus. Taustalaulja Raimondo ja Liis laulsid otse. Ott mitte."

Muusikaprodutsent ütleb, et kuulas kontrollimiseks läbi ka "Maagilise maa" versiooni saatest "Terevisioon": "Hämmastav, aga Oti laul kõlab täpselt samamoodi. Kuigi superstaarisaates on loost lühem versioon tehtud, on selgelt aru saada, et laul on täpselt identne. Ning laulda identselt live´is kaks korda ei ole võimalik. Väidan, et mõlemad Oti esitused (nii Nokia laval kui "Terevisioonis") tulevad lindilt."

Ta lisab, et see on ammu teada, et "Terevisioonil" on kombeks kõik bändid ja esitused lindist lasta, kuid kummaline, et seda tehakse ka Nokia kontserdimaja kontserdil. "Mind ajab närvi, et inimesed maksavad Nokia kontserdi piletite eest ja siis mängitakse välja, et kõik tuleb otse," kõneleb muusikaprodutsent. "Ei tule ju. Mulle oleks sobinud, et oleks enne Oti esinemist öeldud, et Oti hääl on täna natuke haige vms ja et tema laul tuleb seetõttu lindist."

Pandre: "Otil polnud häält."

Küsimusele, kas saate "Eesti otsib superstaari" suurkontserdil Nokia kontserdimajas kõlas Ott Leplandi esitatud "Maagiline maa" fonogrammilt, vastab Oti esindaja Tanel Pandre jaatavalt. "See vastab tõele," lausub ta. "Meil oli valida, kas esinemine üldse ära jätta või leida mingi muu lahendus, et see toimuks. Põhjus oli meditsiiniline – Otil polnud häält. Ta oli vaikival režiimil. Ning fonogrammi kasutamine oli meie viimase hetke otsus, sest Oti tervis ei saanud korda."

Pandre lisab, et Ott oli ka ainus artist, kes tol kontserdil esinedes fonogrammi toel üles astus. Kõik teised laulsid otse. Ta lisab sedagi, et nii võimekal live-artistil kui Ott, kes on otse laulnud ka Eurovisioni lauluvõistluse laval, pole küll mingit põhjust otselaulmisele fonogrammi eelistada. Küll tulevat see teinekord kõne alla just televisioonis, kus teinekord saateformaat näebki ette fonode kasutamist. Tele galakontserdil on fonogrammi kasutamine Pandre sõnul vaataja õnn – tegu on ju šõuga, mis peab visuaalselt võimas ja tehniliselt laitmatu olema. "Suured telegalad ainult võidavad sellest, et kasutatakse fonogrammi," teab ta ja lisab, et tõepoolest kasutatakse "Terevisioonis" esinevate artistide puhul fonogrammi abi, sest tehnilise ettevalmistuse aeg on napp ja telede tehniline varustatus on kehvapoolne. "Kõike, mis puudutab televisiooni ja fonokasutust, tuleb reserveeritult võtta," ütleb Pandres. "Aga minu meelest läheb asi kuritegelikuks siis, kui terve live-kontsert kasutatakse fono ja üritatakse publikut ära petta – seda ei saa tolereerida."