HINGERAHU: Roheline Golf pole Risto peret seni alt vedanud, ja kui veabki, siis pole vaja pabistada, et lugu liiga kulukaks läheb. Foto: TIINA KÕRTSINI
Eesti uudised
10. detsember 2012, 06:59

Auto prükkarlus: minimaalse kuluga odavauto istumise alla (77)

"Käisin oma vana autoga ülevaatusel ära ja otsustasin, et kui rooliotsad võiksin veel välja vahetada, siis küljekarpe küll keevitama ei hakka, ostan parem sama raha eest järgmise auto," räägib Risto, kuidas roheline Volkswagen Golf tema pereliikmeks sai.

Ristot aastaid truult teeninud Daewoo Lanosel kästi pärast ülevaatust ära vahetada terve rida veermikujuppe, kinni olid roostetanud ka tagapidurid. Mehe tööriistakastis leiduvad vahendid piduriklotside vahetamiseks, raskemate tehniliste sõlmede remont ja keretööd käiksid talle aga üle jõu.

Nii panigi Risto Daewoo müügikuulutuse lehte ja asus otsima autot, mis oleks sõidukorras ja mille ülevaatus kehtiks võimalikult kaua. Tõsisemalt vaagis ta kolme odavauto vahel, kuid otsustas vahelduseks eelistada asiaatidele rahvaautode ikooni, sakslast Golfi, mis oli äsja ka ülevaatuse läbinud.

Risto ei kurda, 900 eurot maksnud auto sai ta kätte 600 euroga, sest vahepeal oli tema Daewoost saanud 300 eurot sularaha – ostjaks oli eraisik, metallikokkuostud pakkusid 130 euro ringis. Kuigi hiljem selgus, et Golfigi küljekarbid on üsna pehmed ja ühel hetkel lakkasid kõik näidikud armatuurlaual töötamast, tuli mõne aja eest ka positiivseid uudiseid: näidikud vahelduva eduga siiski töötavad ja elektriline katuseluuk pole seni veel kordagi streikinud.

Risto argument sellise auto pidamisel on turvatunne: "Kui peaks midagi juhtuma, siis ei ole kohe perekond laostunud." Tuttavad käivad liisinguautodega vaat et sama tihti remondis, ent kulud on märksa suuremad. Lisaks ei pea enda ega teiste tekitatud kriimude pärast muretsema. Loevad ju auto tagasiostjad neid liisingu lõpul erilise hoolega kokku.

Täis paak suurendab auto väärtust märgatavalt

Vana ja odava auto häbenemist on Risto Eestis tihti märganud. Tal endal edevus eriti arenenud pole: "Auto ostuhind saab tasa tehtud uue keskklassiauto kolme-nelja kuu liisingumaksega, kui liisinguauto puhul kohustuslik kaskokindlustus ja hooldused veel juurde arvestada, siis rutemgi." Risto on valmis oma auto praeguse ülevaatuse lõppedes ka prügimäele saatma, kuid loodab, et nii siiski ei lähe.

Samas ei vaevu ta õli ja muid vedelikke vahetama, vaid lisab neid vajaduse korral. Auto omamine pole tema jaoks elu ja surma küsimus: "Siis on kõik balansis, kui pärast bensiinipaagi täitmist muutub auto väärtus märgatavalt suuremaks." Suurema osa ajast seisab tal Golf siiski akna all, sest tööl käib Risto ühissõidukitega.

Ost-müük kasudega

Seevastu Johannes sõidab iga päev. Kõigepealt ostis ta Opel Calibra – kunagise laheda sportliku välimusega kupee, mis vahepeal ossiauto kuulsuse külge sai, kuid nüüd on automeeste seas oma retrolahedat imagot jälle vaikselt tagasi saamas. Calibra ostuhind oli 350 eurot ja kui lambda-andur otsad andis, otsustas Johannes auto maha müüa. Üks noor mees maksis 370 eurot. Vahepeal oli Johannes aga autoga aastakese suhteliselt kuluvabalt sõita saanud.

Tema praegune auto, Kia Sephia, tuli perre 850 euro eest, hind õnnestus tuhande pealt selliseks kaubelda. Ostuargumendiks oli ikka odavus. Kiale tegi ta siiski üsna korraliku remondi ka ja järgmise ülevaatusega seoses ei raatsiks autot veel vanarauaks saata. Märtsis, kui ta Kia ostis, tuli vahetada esimesed piduriklotsid ning kettad ja lappida ülevaatuselt läbi saamiseks käepäraste vahenditega küljekarpe. Viimane remont aga tähendas kokku umbes 420eurost kulu – tagumised pidurikettad ja -klotsid, siduri peasilinder ja terve summuti. Vaatamata sellele tunneb omanik, et on rahaliselt võitjate poolel.

Kuigi Kia tuleb 15 000 km aastaläbisõiduga praegu toime, mõtleb Johannes autovahetusele: "Tahaks pigem mingit kindlust, et autol põhi alt ära ei kukuks kusagil keset Peterburi maanteed. Ehk siis tegelikult plaanin uuemat autot osta. Kerge peavalu on vanaga ikka, isegi kui palju remontima ei pea."

Romu tõmbab politsei tähelepanu

Politsei pressiesindaja Helin Vaher kinnitab, et kui politsei märkab liikluses silmanähtavalt puudulikus tehnoseisundis sõidukit, siis see peatatakse. "Liiklusturvalisust mõjutavad viis peamist tegurit: liikleja, sõiduk, liikluskeskkond, liiklusreeglid, liiklusjärelevalve. Kui kas või ühes komponendis toimub järeleandmine, on tagajärjeks liiklusohutuse langus. Teadlikult mittekorras sõidukiga ringi liiklemine on üks ohtudest, mis võib kurvalt lõppeda," lisab Vaher.

Maanteeamet: odav sõiduk pole kuritegu

"Maanteeamet kindlasti taunib mittekorras sõidukite kasutamist, kuna sellise teguviisiga seab selle sõiduki kasutaja ohtu iseenda, teised autos viibijad ja kõik teised liiklejad," ütleb maanteeameti tehnoosakonna juhataja Jürgo Vahtra.

"Samas ei ole odava sõiduki omamine mingi kuritegu," lisab ta ja selgitab, et sõiduki omamisega kaasnevad teatud kulutused ja ka vastutus sõiduki korrasoleku eest. Tehnoülevaatuse läbimine ei võta seda vastutust sõiduki kasutajalt ära. "Halvimal juhul, kui sõiduk satub avariisse tehnilise vea tõttu, jääb süüdi ikka katkise sõiduki kasutaja," hoiatab Vahtra.

Liising versus odavauto?

Umbes kümneaastase staažiga autojuht, kes seni ka pangas korralikult oma asju ajanud ja kusagil maksehäiretega silma pole jäänud, peaks uue keskklassi sõiduauto eest kuus koos kasko- ja kohustusliku liikluskindlustusega maksma umbes 300 eurot. Swedbankist küsitud näidispakkumine oli arvestatud uuele Volkswagen Golfile, mille letihind on 19 671 eurot. Kasutusrendi sissemakseks arvestati 10% (1967,10 eurot), jääkväärtuseks 20% (3934,20 eurot). Rendiperioodi pikkuseks arvestati 60 kuud, aastaseks läbisõidupiiranguks 20 000 km. Lisandub ka lepingutasu 245,89 eurot (1,5% auto hinnast).

Võrdluseks: omaniku sõnul heas sõidukorras ja tuleva aasta augustini kehtiva ülevaatusega 1994. aasta Volkswagen Golfi leiab kuulutusteportaalist 590eurose hinnaga. Ei tasu unustada, et näiteks aasta lõikes moodustab vana auto hinnast suure osa omanikuvahetusele kuluv riigilõiv 57,52 eurot.

Too auto välismaalt ja tee oma rännak huvitavaks

Välismaal on võimalik osta sõidukorras ja ülevaatusega autot täpselt nagu Eestiski. Tänu euroliidule saab asjad üsna lihtsalt korraldada nii, et registritoiminguid vaid korra siin Eestis teha ja sellegi pealt säästa. Muret ja adrenaliini võib jamade korral muidugi olla hoopis rohkem kui välismaal rendiautot kasutades, aga õnnestumise korral pääsed vana autot ostes ilmselt odavamalt juba siis, kui nädalaks autot rendid.