UUS EELISTUS: Varasemates filmides martiinit eelistanud Bond on ootamatult Heinekeni õllele üle kolinud.Foto: Scanpix/Youtube
Inimesed
27. oktoober 2012, 08:00

Pühaduseteotus! Bond eelistab martiinile Heinekeni õlut! (5)

James Bondi fännid on püha viha täis – uues filmis "Skyfall" rüüpab martiinilembuse järgi tuntud superspioon lihtlabast Heinekeni õlut. Lööklause "shaken, not stirred" on hingusele läinud. "Kas Bond ütleb varsti: "Pudelis, mitte purgis"?" õelutsevad Bondi fännid nende iidoli imagole hoopi andva reklaamilepingu üle, mille eest ladus Hollandi õllefirma kuuldavasti välja 45 miljonit dollarit.

Sam Mendese ("Tabamatu ilu", "Mässajate tänav") lavastatud "Skyfall", mis jõuab Eesti ekraanidele järgmisel nädalal, tähistab 50 aasta möödumist esimesest Bondi filmist "Dr. No". Järgmisel aastal täitub Inglise kirjaniku Ian Flemingi loodud superagendil 60. sünnipäev. 23 filmis ja umbes 45 raamatus (kui arvestada ka teisi autoreid peale Flemingi) figureerinud Bond on kuulus niihästi oma armuseikluste kui ka arvukate maitse-eelistuste poolest, kaasa arvatud relva, auto ja hasartmängude valik – ning mõistagi martiinikokteilid, mida baarmen peab tema näpunäite kohaselt loksutama, mitte segama.

Järgmiseks teksad ülikonna asemel?

Kui peaaegu kõik vanad filmid põhinesid Flemingi romaanidel, on uus aeg toonud Bondile uusi seiklusi – ja järjest jultunumaid kaubareklaame. Selle protsessi käigus on alg-Bondi omapärast paljugi kaduma läinud, kirjutab Forbes.com. Ian Fleming pani oma kangelase rõiva-, toidu- ja joogieelistustele suurt rõhku. Just need detailid tegid Bondist selle elegantse tegude- ja naistemehe, keda publik armastab. Aastatega on muutunud küll Bondi kella- ja automaitse, kuid käärid päris Bondi ja filmiversiooni vahel pole iial suuremad olnud kui nüüd, toonitab USA majandusajakirja kaasautor Larry Olmsted.

Craig: Heinekeni lepinguta poleks filmi

Flemingi teostes tellis Bond martiinit džinniga peaaegu sama sageli kui viinaga, kuid ei öelnud ära ka peentest margiveinidest, šampanjast, rummist ega burboonviskist. Filmides torkasid reklaamilepingud teravalt silma – aastatega segati superspioonile kokteili küll Smirnoffist, küll Absolutist, Stolichnayast või Finlandiast. Kui baarmen uusimalt Bondilt Daniel Craigilt Casino Royale’is küsis, kas kokteili tuleb loksutada või segada, kähvas too: "Kas ma olen seda nägu, et mulle see korda läheb?" Käsil oli pokkerimäng surmavaenlase Le Chiffre’iga ja Bond oli kaotamas.

Kuid üleminek kesvamärjukesele on hoopis teine tera, lausa paradigmamuutus – just nagu vahetaks Bond kuulsad Savile Row’ rätsepaülikonnad lontis tagumikuga teksade vastu, mille vahelt trussikuserva välgutada.

Kui sügisel ilmus eetrisse midagi seninägematut – Heinekeni minutipikkune reklaam, kus Daniel Craigi kehastatav Bond lumises raudteejaamas kurikaelte eest põgeneb, luksuslikus rongibaaris oma uusima silmarõõmu, Prantsuse näitlejatari Bérénice Marlohe’i seltsis Heinekeni trimpab ja viimaks langevarjuga välja hüppab –, tõstsid superspiooni superfännid internetis põrgulärmi. Facebooki suhtlusvõrgustikus loodi näiteks grupp – Boikottige Heinekeni, sest nad sunnivad James Bondi oma kust jooma. Truud Bondi kummardajad on veendunud, et tegu on pühaduseteotusega. Liiatigi on nad veendunud: kui superspioon üldse õlut jooks, poleks see kindlasti Heinekeni sugune laiatarbemärjuke, vaid pigem mõni tummine Briti õlu.

Mõistagi joob Bond Heinekeni ka aasta ühes oodatumas filmis "Skyfallis" endas. Daily Maili teatel on põhjus selge: kuna filmistuudio MGM on niivõrd suures rahahädas, et uue Bondi filmi tegemine oli pikalt ohus, tuli vastu võtta kõrgeim pakkumine. Isegi Daniel Craig tunnistas veebiküljele Moviefone, et kui Bondi produtsendid poleks õllereklaamiga nõusse jäänud, jäänuks "Skyfall" väntamata. Filmi võtteid lükati rahahäda tõttu kaks aastat edasi. "Meil on mitme firmaga suhe, et saaksime seda filmi teha," ütles näitleja. "On lihtne fakt: ilma nendeta poleks me olnud selleks suutelised. Kahju küll, aga nii see on."

Bondi filmide tegijad lisavad: agent 007 on ka varasemates filmides õlut joonud. Ning vodkamartiinit pole ta ka "Skyfallis" päriselt hüljanud. Lisaks ilmus Bondi-teemaline Heinekeni õllereklaam juba nelja aasta taguse filmi "007: veidi lohutust" esilinastuse puhul, ainult et siis ei osalenud klipis Daniel Craig.

James Bondi muutuv maitse

Briti luksusautod vs. BMW

Raamatu-Bond sõitis aastaid Bentleyga, filmi-Bond aga eelistas Aston Martini mudelit DB5. Ehkki Aston Martin vilksatas korra vaid "Kuldsõrme" romaanis, pidasid filmisarja produtsendid seda Bentleyst stiilsemaks, kirjutab forbes.com. Hiljem võimaldasid Bondi filmid Aston Martinil reklaamida oma uusimaid mudeleid, nagu näiteks Vantage Vanquish ja DBS. Kuid filmiks "Mees kuldse relvaga" (1974) lõi produtsent Albert Broccoli käed American Motorsiga: kõigis tagaajamisstseenides pidi kasutatama just selle firma sõidukeid. Esialgu pidi American Motors sellise reklaami eest välja laduma viis miljonit dollarit. Kuid hilisemates filmides kimab superagent ringi BMWga. Adweek.comi andmeil maksab Saksa autotootja oma sõidukite demonstreerimise eest 25 miljonit dollarit filmilt.

Beretta vs. Walther

Teise maailmasõja ajal Briti mereväeluures tegutsenud Ian Fleming pistis James Bondile esmalt pihku pisikese ja kerge Beretta 418. Kuid enne raamatu "Armastusega Venemaalt" (1956) ilmumist sai Fleming kirja relvakollektsionäär Geoffrey Boothroydilt, kes kiitis Bondi romaane, kuid nimetas agendi relvamaitset haletsusväärseks: Beretta olla naisterelv! Boothroyd soovitas Bondil kasutada revolvrit. Kui kirjanik vastas, et eelistab siiski automaatrelva, pakkus relvaspets välja Walther PPK 7,65 mm. Raamatu lõpus lasigi Fleming Bondi Berettal kabuuri kinni jääda, mis oleks agendile äärepealt saatuslikuks saanud. Järgmises romaanis "Dr. No" soovitab Briti salateenistuse relvaspets major Boothroyd Bondil Walther PPK-le üle minna.

"Dr. No" filmis üritas Sean Connery Bond Berettale truuks jääda, kuid sai Boothroydilt käsu vahetada see nüüdseks legendaarse Walther PPK vastu. Sama relva kasutasid ka hilisemad Bondid. "Igavesest homsest" (1997) "Casino Royale’ini" oli superagendil peos Walther P99. Kuid filmis "007: veidi lohutust" naasis Bond oma Walther PPK juurde – küllap austusavaldusena klassikalistele Bondi filmidele.

Rolex vs. Omega

Kirjanik Ian Flemingi nägemuses kandis Bond tema enda lemmikkella Rolexit. Rolex oli käe peal ka Sean Conneryl esimeses Bondi filmis "Dr. No" (1962), kuid Fleming eelistas Exploreri mudelit ja Connery Submarinerit. Kellafirma ei pidanud selle privileegi eest maksma. See-eest ladus kõva papi välja Omega, millest miskipärast kujunes James Bondi uus ametlik käekell. Kui 2006. aastal esilinastus üle nelja aasta uus film "Casino Royle" esimest korda blondi Bondi Daniel Craigiga, ei piirdunud kineastid Omega sihverplaadi lähivaadetega, vaid lasid Bondil ja tema südamedaamil Vesper Lyndil (Eva Green) kaubamärgist valjult rääkida.

Bakaraa vs. pokker

Ian Flemingi kangelane mängis mitmes romaanis bakaraad. See kaardimäng oli "Casino Royale’is" lausa kesksel kohal: Bond pankrotistas oma vastase, Nõukogude vastuluureagendi Le Chiffre’i kaardilahingus, mispeale viimane röövis tema assistendi Vesper Lyndi, et agent 007 lõksu meelitada ja raha tagasi saada. Kuid samanimelises filmis mängisid Bond ja Le Chiffre miskipärast Texas hold ’em’i pokkerit.

Brioni vs. Tom Ford

Filmis "Dr. No" mainitakse Savile Row’d, Londoni kuulsaimate meesterätsepate tänavat, kuid tegelikult valmistas ülikonnad, mida Sean Connery linateoses kandis, lähedal asuva Conduit Streeti meesterätsep Anthony Sinclari. Hiljem tunti Bondi Itaalia moemaja Brioni luksusülikondade eelistajana. Alates eelmisest filmist "Veidi lohutust" on James Bondi ihurätsep maailmakuulus Ameerika disainer Tom Ford. "Skyfalli" kostüümikunstnik Jany Temime seletab, et superagendil tuleb olla inglise džentelmeni maine vääriline, kuid ikkagi ülikonnas pööraseid trikke teha. Seetõttu peavad püksid ja pintsak ihu ligi hoidma ning samas piisavalt järele andma. Tema sõnul on Fordi ülikonnad valminud käsitööna ja on erakordselt hästi tehtud. "Kangad on vapustavad. Need ülikonnad on hävimatud. Mis ka ei juhtuks, tõuseb Daniel [Craig] püsti ja ülikond on tipp-topp."

Tom Ford rääkis Vogue’is, et Daniel Craigile sobivad kõige paremini lihtsad rõivad. "Seetõttu tegime

talle mõne ilusa ülikonna, smokingi ja päevariided." Craig kannab Fordi loomingut päikeseprillideni välja. Disainer ammutab inspiratsiooni omaaegsete filmi-iidolite Cary Granti ja Steve McQueeni rõivastusest – eks olegi Daniel Craigi kehastatav James Bond šiki naistemurdja ja karuse möllumehe kombinatsioon.

Kas Bondi beibet asendab Bondi poiss?

James Bondi kummardajate seas on ärevust tekitanud stseen uues filmis "Skyfall", kus blond kurjam Silva (Javier Bardem) superspiooni ülakeha hellitab. "Miks sa arvad, et see on minu jaoks esimene kord?" ütleb tooli külge kinni seotud Bond. Kas matšomees on seksuaalset orientatsiooni muutnud?

Kui Movieline’i reporter küsis, kas Bondi repliik on mõeldud blufina, naeris Daniel Craig: "No mis sa teed ära!" ja lisas siis: "Keegi avaldas arvamust, et Silva võib olla homo. Minu meelest kepib ta vajadusel ükskõik mida." Hispaania näitleja Javier Bardem on ajakirjanduses seletanud, et tema meelest kuulub Silva seksuaalsus mängu juurde. "Ta pigem tahab teist inimest panna väga ebamugavasse olukorda, kus isegi James Bond ei tea, kuidas välja rabelda."

"Igavene homne" vändati puhtalt reklaamirahaga

Spioonisaaga 18. film "Igavene homne" (1997) tähistas epohhiloovat reklaamiküllust bondinduses: AMC teatel oli kaheksa suurfirmat maksnud filmi tegijatele oma toodete reklaamimise eest üle 100 miljoni dollari, mis kattis filmi väntamise kulud täielikult.

Peale BMW autode ja mootorrataste figureerisid linateoses autorendifirma Avise sõidukid,

Ericssoni mobiiltelefonid, Heinekeni õlu, L’Oréali kosmeetikatooted, Omega kellad, Smirnoffi viin ja VISA krediitkaardid, kirjutab AMC filmiblogi.

20. Bondi film "Surra veel üks päev" (2002) oli ekraanile sokutatud kaupa niivõrd täis, et irvhambad soovitasid sellele pealkirjaks "Osta veel üks päev". Äripartnereid oli üle 20, kokku maksid nad oma toodete näitamise eest 70 miljonit dollarit või enamgi. Nii kandis James Brosnani Bond peale Omega Seamaster kella Samsonite’i kohvreid, lendas British Airway lennukiga, rüüpas Smirnoffi asemel Finlandia vodkat, raseeris end Norelco Spectraga ja pildistas Kodaki fotoaparaadiga. Seksikas spioonitar Jinx (Halle Berry) aga meikis end Revloni toodetega ja sõitis punase Thunderbirdiga.

Casino Royale’is oli näha, et filmistuudio MGM ja kogu Bondi-värgi uueks omanikuks on saanud Sony korporatsioon. Küll vilksatasid ekraanil

Sony Vaio sülearvutid, küll Sony Ericssoni mobiilid, Bravia telerid ja Cyber-Shot fotokas.