PALJU VÕIMALUSI: Et tšellodega ei pea mängima ainult klassikalist muusikat, neid maha toetama või poognat kasutama, näitab tšellokvartett C-Jam. Foto: Teet Malsroos
Saund
22. september 2012, 09:00

C-Jam tegi Queeni-plaadi: stuudios oli 17 või 18 tšellot (8)

"Kui ma nüüd mõnda bändi solvan, siis ärge pange tähele, aga võrreldes näiteks biitlite, Rolling Stonesi või mõne muu sellisega on nende lood poolsümfooniliselt läbi sätitud. Selles mõttes on see väga tänuväärne materjal," räägib tšelloansambli C-Jam liige Pärt Tarvas, miks nende uus album on koostatud Queeni lugudest.

Neljapäeval üritusel "Valgus kõnnib Kadriorus" oma plaati esitlenud bänd on Tarvase sõnul kogu oma auru eelnevale tööle pannud. Albumi jaoks on C-Jam materjali kogunud juba peaaegu bändi algusest saati aastal 2004, aktiivne periood oli umbes poolteist aastat. "See on sujuvalt asjade loomuliku käigu tulemus. Iseenesest tulnud. Täpselt nagu see meie bänd on kunagi kogemata, iseenesest tulnud, nii on ka see plaat mingisuguste asjade kokkulangevus," mõlgutas Tarvas mõtteid.

Topeltalbumi esimese plaadi jaoks saadi inspiratsiooni ka Vene heliloojalt Modest Mussorgskilt, eriti tema klaverisüidist "Pildid näituselt". Tarvas seletab: "Lähed sisse, läbid kogu galerii. Seal on neliteist lugu ehk neliteist pilti. Mõeldud on ta ikkagi järjest kuulamiseks, mis on tänapäeval suhteliselt haruldane – nõutakse ju kolmeminutilisi lugusid." Tšellomiksile lisati alla elektroonilised põhjad.

Teisel plaadil on samade lugude unplugged­-versioonid, kus mängivad ainult tšellod. Kunstigalerii teemat jätkab ka plaadiga kaasas olev voldik, kus on fotode asemel spetsiaalselt plaadi tarvis tehtud pildid, igale laulule üks pilt. Kõige rohkem vaeva nähti bändi jaoks sobivaks treimiseks-harjutamiseks Queeni ülipopulaarne "Bohemian Rhapsody". Tarvas nimetab laulu isegi Queeni lipulaevaks. "Aga noh, siis me olime ise ka noored ja bänd oli verinoor. Teised on vähe lihtsamini tulnud." Kuigi Freddie Mercury mitmesajahäälse ühemehekoorini ei küünditud, pandi stuudios "koori" korraga mängima Tarvase mäletamist mööda 17 või 18 tšellot.