KIIMAKOTT JA MANIPULAATOR: Alfred Hitchcocki abielu oli seksivaba, kuid oma poisipõlvetraumasid ja fantaasiaid elas ta välja kaunite näitlejannade – pildil näiteks Kim Novaki – peal. Foto: AOP/Getty Images
Inimesed
29. märts 2012, 07:00

Hitchcock tegi diivade elu põrguks (2)

"Paks siga!" pahvatas "Lindude" täht Tippi Hedren režissöör Alfred Hitchcockile, kelle rõvedaid lähenemiskatseid ja maniakaalset kontrollivajadust ta kaks aastat taluma oli pidanud. Sellest hetkest peale võttis lavastaja sihiks oma blondi staari karjääri hävitamise.

BBC on vändanud Hitchcocki ja Tippi Hedreni suhtesaagast filmi "The Girl" ("Tüdruk"), kus näitlejatari kehastab Sienna Miller ja režissööri Toby Jones. 82aastane Hedren, kelle tütar Melanie Griffith on samuti Hollywoodi staar, tegutses filmi kunstilise nõuandjana. Näitlejanna ainus mure oli, et teda ei pruugita kujutada piisavalt tugevana, vahendab Daily Mail. "Pidin olema ääretult tugev, et Hitchcocki eemale tõrjuda. Ta oli nii pealetükkiv, aga ma olin ääretult tugev noor naine ega kavatsenud lasta tal minust võitu saada."

Seksivaba abielu

1899. aastal sündinud Inglise lavastaja isa oli range katoliku usku köögiviljakaupmees, kel oli kombeks saata poiss politseijaoskonda, kaasas kirjake, et Alfred on üleannetu olnud. Seepeale lukustas peretuttavast seersant poisi viieks kuni kümneks minutiks kongi. Ukse kolksumine ajas Alfredile võdinad peale ja tekitas terveks eluks hirmu arreteerimise, vanglate ja politseinike ees. Ema Emma oli juuksekarva lõhkiajaja. Poiss pidi igal õhtul tema voodijalutsis kõik päevased toimingud ette lugema. Seda nimetas Alfred hiljem oma õhtupihiks. Lähisõbrad uskusid, et iga kord, kui Hitchcock lasi ekraanil mõnel kangelannal mõrvari käe läbi surra, oli see mõtteline kallaletung emale. Lavastaja abielus monteerija ja stsenaristi Alma Reville’iga polnud seksil kohta. Välja arvatud üks haruldane puhk, kui Alfredil ja Almal õnnestus tütar Patricia sigitada, jäi Hitchcock elupäevade lõpuni tsölibaati. Sõpradele väitis ta, et on impotent.

Oma seksuaalfantaasiaid rakendas Hitchcock kinolinal jahedate blondiinide kallal, kuid mida aasta edasi, seda hägusemaks läks piir reaalsuse ja filmimaailma vahel. Näiteks aheldas lavastaja filmi "39 astet" esimesel võttepäeval näitlejanna Madeleine Carrolli käeraudadega meesstaar Robert Donati külge, kellega too polnud varem kohtunud. Seejärel teeskles Alfred, et on võtmed kaotanud ja lasi näitlejapaaril päev otsa piinlikus läheduses vaevelda. 1940. aasta "Rebecca" võtteil sisendas režissöör proua De Winteri osatäitjale Joan Fontaine’ile, et üksnes tema usub näitlejanna andesse ning meespeaosatäitja, kuulus Laurence Olivier ei salli Joani silmaotsaski.

Tippi Hedren heideti verejanuliste lindude küüsi

Rootsi filmistaar Ingrid Bergman aga oli Hitchcockisse siiralt kiindunud ja uskus, et mees põeb hellusepuudust. Kuid Alfredi uinunud libiido ei ärganud isegi Ingridi peale. Seevastu Grace Kellyt ja Kim Novakit alandas režissöör mõnuga. Enne "Vertigo" võtteid kutsus Alfred Kimi endale külla. "Ta lobises kõigest peale filmi: kunstist, toidust, reisimisest, veinist – kõigist asjadest, millest Kimil tema hinnangul aimugi polnud," rääkis üks biograaf. Seetõttu tundnud Novak end abitu lapsena. Ja just seda oli Hitchcock tahtnudki – tema vastupanu murda. "Õhtu hakuks oli Kim täpselt nii vagur ja kuulekas nagu vaja."

Seksuaalne alatoon oli nii Grace Kelly kägistamisstseenil filmis "Täiuslik mõrv" kui ka Janet Leigh’ rappimisel noaga "Psycho" kurikuulsas dušistseenis. "Hitchcock elas perverssuste maal," kinnitas lavastaja stammstsenarist Arthur Laurents. "Perversne seks, kõrvalekalletega seks, see paelus teda – põhimõtteliselt oli ta piiluja."

1961. aastal märkas Alfred dieetjoogi Sego reklaamis aga noort iludust, kellest pidi saama tema suurim kirg. Režissöör sõlmis Tippi Hedreniga eksklusiivlepingu 500 dollarile nädalas, mis Hollywoodi mõõdupuu järgi oli sandikopikas. Pisitütre emal algas elu Alfredi käpa all. Lavastaja otsustas, mida ta seljas kannab, kuidas end meigib, millise soengu teha laseb, mida sööb ja kellega suhelda tohib. Õudusfilmi "Linnud" võtete eel kinnitas Hitchcock oma blondile staarile, et kasutab ainult mehaanilisi linde. Selle asemel loopisid paksude nahkkinnastega mehed viis päeva järjest Tippi pihta elusaid kajakaid, ronki ja vareseid, kelle nokk oli kummipaelaga kinni seotud. Kui üks lind näitlejanna põsele nokahoobi andis, lüües silmast napilt mööda, varises Tippi võtteplatsil kokku ja hakkas hüsteeriliselt nutma. Arst määras nädala puhkust, mille jooksul Hedren nägi õudusunenägudes laperdavaid tiibu.

"Ma hävitan su karjääri!"

Pärast teist ühist filmi "Marnie" esitati Tippi paljutõotava noore näitlejannana Photoplay preemiale. Kuid Hitchcock ei lubanud tal sõita New Yorki telesaatesse, kus auhind üle anti. Ta ei suutnud isegi paari päeva Tippist eemal olla. Lavastaja kiivuse ja lähenemiskatsete tõttu viimse piirini viidud näitlejanna röögatas talle ükskord terve võtteplatsi ees: "Paks siga!" Hitchcock kangestunud. "Ta tegi seda, mida keegi ei tohi teha. Ta viitas mu kehakaalule," oli mees solvunud.

Kui Hedren lepingust vabaneda soovis, kuulutas Alfred: "Ma hävitan su karjääri." "Ja hävitaski," ütles Tippi paari aasta taguses Timesi intervjuus. Ta oli lepingu kaudu režissööri külge aheldatud. "Ma ei teinud filme. Toona olin päris kuum tükk ja hiljem sain teada, kui paljud režissöörid ja produtsendid mind tahtsid." Kui Tippi viimaks lepingust vabanes ning Charlie Chaplin kutsus ta filmi "Krahvinna Hongkongist", oleks Hitchcock raevust äärepealt infarkti saanud. Tema sõnad said siiski tõeks: Tippi kuulsaimaks filmiks jäi "Linnud". "Ma ei rääkinud kellelegi 20 aastat, mis ta minuga teinud oli, sest mul oli piinlik. Kui see juhtuks tänapäeval, oleksin rikas." Kas Hedren oleks lavastaja seksuaalse ahistamise eest kohtusse kaevanud? "Muidugi." Näitlejanna tundis kergendust, kui lavastaja 1980. aastal suri. "Ta oli mulle nii väga haiget teinud."