Video: Viljar Voog
Inimesed
3. juuni 2011, 07:06
Video! Vaata galeriid!

Monaco vürst sai aeglase sõidu eest karistada (3)

Tema Kõrgus Monaco vürst Albert II avas eile Estonia teatri ees Tallinna–Monte Carlo elektriautoralli. Kõrvetavat päikest trotsides sõelus võidusõidu proloogis kesklinnast Piritale ja tagasi kohalike prominentide kõrval ka Monaco riigipea.

Pool tundi enne starti on Estonia teatri esine elektriautosid täis ning rahvas kihevil. Domineerivad eesti mehe suvemundrit, arvukate taskutega vesti ja nokkmütsi kandvad eakamad härrad, keda pole sugugi raske kujutleda elamukooperatiivi garaažis vana Moskvitši putitamas. Ent on ka armupaarikesi ja pereisasid, kes väikesi poisse kukile tõstavad, et nood imeautosid vaatama ulatuks.

Kui rahvamass on tihenenud, nii et autohuvitud autohuviliste vahelt hädavaevu läbi mahuvad, algab kahin ja kaelad aetakse õige pikaks. Musta ülikonnaga meeste summas liigub Estonia ette kõige tähtsam must ülikond – Monaco vürst Albert II naeratab klõpsivate fotograafide poole ning surub paaril õnnelikul vanahärral soojalt kätt. Tema revääril särab kollane pael Liibanonis röövitud eestlaste toetuseks – tunnismärk hommikusest visiidist president Toomas Hendrik Ilvese juurde. Seejärel suundub Monaco riigipea elektriautosid imetlema, unustamata ekipaažidega paar sõna juttu ajada.

Albert II istus Eestist pärit Pobeda rooli

Päike lõõmab, paljad pealaed löövad leemendama. Keegi kena välismaa proua jagab Monaco riigijuhile ja tema kaaskonnale kätte nokkmütsid. Tallinna linnapea Edgar Savisaar kuulutab elektriautode tähesõidu Tallinnast Monte Carlosse avatuks – sealsamas kohas, kus üle 80 aasta tagasi uljaspead samasugusele rallile asusid.

"Täna seisavad stardijoonel keskkonnasõbralikud elektriautod, mille mootor ei mürise ega tossa, võistlusautod ei pea piiril passikontrolliks peatuma, vaid peatuvad ainult akude laadimiseks." Tallinnast algava, kaheksat riiki, 27 linna ja ligi 3000 kilomeetrit läbiva ralli finiš on Monte Carlos 11. juunil.

Esimesena vurab Kloostrimetsa ringraja poole siiski bensiinitoiduline uunikum, 1935. aastast pärit ralliauto, prillikivina läikima löödud punane MG Midget. Laitse auto-motospordi keskuse hingele Üllar Suvemaale vehib ruudulippu vürst isiklikult. Järgmisena veereb hääletult starti vapustav apelsinioranž Tesla Roadsteri elektrisportauto, roolis Euroopa Parlamendi liberaalide fraktsiooni liige Walter Wimmer, kaardilugejaistmel autovärviga konkureerivas kollases nahkjakis Kristiina Ojuland. Euroopa Parlamendi liberaalide sõiduk on üks kahest, mis hiljem Monte Carlo poole sõitma hakkab.

Viiendana stardib vürst – Pobedaga, mille Meelis Merilo on elektriautoks ümber ehitanud. Selja tagant on kuulda kõkutust – ennäe, "Unistuste printsessi" Roberto uudistab Monaco riigipea starti ning jäädvustab selle mobiiltelefonile. Muidugi-muidugi, unelmate poissmees on privaatpankurina tegutsenud just nimelt selles kääbusriigis.

Vürstile määrati trahviminutid

Järgmiste elektriautoralliliste seas on näiteks Jaapani suursaadik, sotsiaalminister Hanno Pevkur, Eesti Energia juht Sandor Liive ja ralliäss Urmo Aava. 15 autost viimasena stardib helesinine Nissan Leaf, roolis päeva konferansjee Raivo E. Tamm ning tema kõrvalistmel Edgar Savisaar.

Pool tundi hiljem naasid autod Rotermanni keskuse väljakule, kus neid võttis vastu pilotka ja sauaga naismilitsionäär. Albert II ning linnapea varjusid Rotermanni omaniku Urmas Sõõrumaa kunstimuuseumi kosutavate seinte vahele.

Elektriautode maratoni proloogi võitsid Tesla Roadsteril sõitnud Eesti Autospordi Liidu president Margus Reinsalu ja Eesti Telekomi juhatuse esimees Valdo Kalm. Etteantud 34 minutiga finišeeris kuus ekipaaži.

Vürstile määrati aga liiga aeglase sõidu eest trahviminutid. Temast mööda sõitnud sotsiaalminister Hanno Pevkuri sõnul liikles vürst lihtsalt väga aeglaselt: "Eks ta nautis imeilusat Tallinna ja imeilusat autot, mis talle oli sõiduks antud." Ka Pevkur lausa venis finišisse, et ettenähtud aega täis saada.

Kristiina Ojulandi sõiduk finišeeris kontrollaja sees tänu Tallinna ühissõidukeile. "Meil vedas, sest kaks suurt bussi tulid meile pöörde peal vastu, kelle me liikluseeskirja järgi pidime mööda laskma." Ent tavaliikluses võistlemine polnud Ojulandi sõnul sugugi lihtne. "Mul siiamaani süda puperdab!"