«Tahan, et Enimex mõistaks oma süüd!»
Kolm aastat tagasi, 21. juunil 2000. aastal läks 10aastane Kristjan Palu Enimexi vesilennukiga Pärnu jõe kohale lõbusõidule.
Paar minutit pärast lendutõusu prantsatas lennuk aga vette ja uppus. Tuukrid tõid Kristjani ja piloodi küll jõest välja, kuid haiglas ei suutnud arstid nende elu päästa.
Isa Aivar Palu kaebas lennufirma kohtusse. Hagiavalduses kirjutab mees, et temale tekitatud moraalne kahju avaldub poja surmast tingitud rasketes ja püsivates kannatustes, millest tema, abikaasa ega tütar pole siiani üle saanud.
Eile pidas Pärnu maakohus eelistungi.
«Ma loodan, et saame rohkem selgust septembris, kui toimub järgmine istung,» ootab isa pikisilmi kohtutee lõppemist.
Õnnetuse ajal kehtinud lennundusseadus nägi reisija õhusõidukiga põhjustatud surma eest makstava kompensatsiooni väikseima määrana ette 100 000 rahvusvahelise valuutafondi arvestusühikut, mis on 2 044 692 krooni. Seda raha Aivar Palu nüüd nõuabki.
Enimex ennast tema meelest süüdlasena ei tunne: «Ütlevad, et nad pole käitlejad ja selle summa peaks välja maksma kindlustus.» Isa ei mõista seda väidet. «Mina näen süüdlasena ikkagi Enimexi ja nõuan seda raha neilt,» lükkab ta kõrvale süüdistuse hukkunud piloodi vastu.
«Asi pole rahas, vaid põhimõtetes,» on Palu kindel. « Tahan, et Enimex mõistaks ja tunnetaks oma süüd.»
Enimexi kohtus kaitsev advokaat Vjateslav Vassijenko teab, et lennufirmadel peab olema kindlustus, mis hõlmab reisijaid ning kolmandaid isikuid. Ilma ei saa lennata. Küsimus on selles, kuidas määratleda, kes on reisija?
«Poiss seda polnud, kuna ta lihtsalt pandi sinna lennukile. Piloot Ernst Juhanson võttis ise endale vastutuse, kuidas õhusõidukit kasutada,» kinnitab Vassijenko. Tema meelest pole Enimex selle juhtumiga seotud ja hukkunud poisi isa on valinud vale adressaadi oma kaebusele.
«Kui me ei arvaks, et tal õigus on, poleks me teda esindama hakanudki,» kinnitab aga Aivar Palu advokaat Heldur Otti.
«Hetkel on tegemist eelmenetlusega, kus tegeldakse tõendite kogumisega. Usun, et järgmisel kuul saab rohkem selgust,» ütleb advokaat.
Enimexi õnnetused:
1999. aasta detsembris seiskusid kütuse lõppemisel Enimexi lennuki An-28 mootorid 30 km enne Poola Goleniowi lennuväljale jõudmist ning lennuk tegi õnnestunud hädamaandumise heinamaale.
2000. aasta juunis kukkus Pärnus jõkke lõbusõitu teinud kahekohaline lennuk X-32 Bekas. Arstid ei suutnud 10aastase Kristjan Palu ning piloodi, 62aastase Ernst Juhansoni elu päästa.
2000. aasta detsembris tegi Istanbulist Tallinna teel olnud 40kohaline reisilennuk AN-72 Rumeenias hädamaandumise, kuna ühest mootorist lekkis õli.
2001. aasta novembris kukkus alla Tallinna–Kärdla liinilennuk AN-28. Hukkus üks inimene. Lennuk kukkus alla kilomeeter enne lennujaama.
2002. aasta aprillis oli õnnetus Enimexi lennukiga AN-72 Indoneesias Wamena lennuväljal. Maandumisel purunes õhusõiduki ninatelik, mille tagajärjel lennuk süttis. Tulekahju õnnestus kustutada ja inimesed ei saanud vigastada. Tules hävisid meeskonnakabiin ja osalt ka kaubaruum.
2003. aasta veebruaris hukkusid kaks pilooti, kui Tallinna lennuvälja ja lennujuhtimistorni vahel kukkus alla lennufirma Enimex postilennuk An-28.
Kommentaarid (0)