MUNES KULDMUNE: Suurima noosi kogus tänavusel Kuldmunade jagamisel reklaamiagentuur Zoom Ogilvy. Muna Asko Künnapi käes siiski kullast ei ole, auhinnamunad on hoopis raami asetatud klaasist härjasilmad.Foto: Mihkel-Markus Mikk
Inimesed
21. aprill 2003, 00:00

Keskpärane Kuldmuna 2002

«Mitte mingit suurt edasiminekut, kvalitatiivset muutust ega murrangut polnud näha,» tõdes reklaamiguru Linnar Priimägi laupäeval pärast viienda reklaamitegijate võistluse «Kuldmuna 2002» nominentide läbivaatamist ja parimate pärjamist. «Oodanuksin midagi rohkemat.»

Eesti Reklaamiagentuuride Liidu (ERAL) Kuldmuna võistluse eesmärk oli saada ülevaade reklaamitegijate uuematest töödest ja välja selgitada parimad.

Seekordne toimumiskoht – Eesti Näituste messikeskus ehk teravkeelte sõnul kuur – oli saanud õdus-mõnusa sisekujunduse laest rippuvate hiigelhärjasilmade ning lavaga, mille moodustas segu köögist ja minikanalast. Nimelt askeldasid peale õhtujuhtide, vaibumatult kokkava Imre Kose ning sõnalise osa vedaja Hannes Võrno ka lavapoodiumisse ehitatud värske muruga sektsioonis kuldkollased tibud. 650krooniste piletitega publik istus ümber kuuekümne ümmarguse, suupistetega palistatud laua, lastes ühtlasi ka veinil hea maitsta.

Keskpärasuse põhjus klientide konservatiivsus?

ERALi president Marek Reinaas hindas mullust reklaamisaaki keskpäraseks. «Kui Michael Schumacher jõuab finišisse ja talt küsitakse, kuidas sõit läks, ütleb ta: suhteliselt keskpäraselt. Ja kui keegi küsib, mitmenda koha said, vastab Michael mokaotsast, et mis seal ikka, esimese. Me ei näinud reklaame, mida vaadates oleks terve saal püsti tõusnud või mida oleks välja vilistatud,» ütles Reinaas ja lisas, et pahatihti ei sekundeerinud ideele teostus. Või siis varjas suurepärane teostus keskpärast mõttetööd.

Sama meelt oli reklaamiguru Linnar Priimägi: «Tänavu on aastad vennad. Selles ongi traagika,» nentis ta. «Puudu jäi kujundi järjekindlusest. Aeti kaht asja korraga ega mõeldud terviklikult, vaid disainerlikult – tihti on puudu konkreetselt sõnastatud ideest, mida oleks võimalik tuhandel eri moel teostada.»

Inorek & Grey copywriter´i Kent Raju meelest lahknesid publiku ja ˛ürii lemmikud oluliselt. «Üksmeelt küll ei ole. Näiteks telereklaamidest meeldis paljudele enim hoopis Hõbemuna saanud Viru Valge (noored hullamas torupillipuhuja figuuri meenutaval saarel – toim.), professionaalselt teostatud ja hästi läbi mõeldud, lausa lääne tasemel.» Kenti ametivend MB Reklaamist Toomas Valsberg arvas, et silmapaistvate tööde puudumise põhjus on tegijate olematu motivatsioon: «Ei usu, et see oleks raha. Pigem klientide nn. tagasipressimine. Loojad annavad neile häid ideid nagu omaenda südameid. Kui need aga tagasi tõrjutakse, pakuvad loojad neile tagumikke. Kliendid võtavad vastu vaid keskmist taset.»

Edu pant – meeskonnatöö

Pronks-, Hõbe- ja Kuldmune pälvinud Zoom Ogilvy vaimne juht Asko Künnap tunnistas, et esimest korda võistlusel osalenud firmale on see suur tunnustus. Kolm erinevat muna teeninud Tank Grupi kunstilise juhi Jaanus Tamme sõnul sünnib hea reklaam vaid ühiste mõttetalgute tulemusena. «See on nagu pingpong, soolotegijana ei jõuaks kuigi kaugele. Samas on oluline, et tellija annaks teostajale vabad käed,» ütles Tamme.

ERALi president Marek Reinaas tunnistas, et elegantsest galaõhtust ja sellele järgnenud afterparty`st, kus astusid üles Genialistid ja Claire`s Birthday, osavõtt oli võrreldes eelnevate aastatega arvukam. Võistlusel osalejaid leidus aga tiba vähem kui möödunud aastal: «Tulemata jätsid need, kelle töid võib iseloomustada amatöörlikkusega,» kinnitas ta.

Seiku reklaamide valmimisest
Telereklaami nominent «Saun, mullivann»

Tellija Saku õlletehas / teostus Tank Grupp

Joel Volkov: «Mullivanni klippi filmisime umbes kaheruutmeetrises ruumis, meie finantsdirektori venna Lasnamäe korteris. Gaasipliidist sai saunaahi aga jumestaja köögis Katusepapi tänavas. Väga väike köök, ja seal oli must kohevat karva kass, kes kogu aeg kaadrisse hüppas. Ta oleks võinud sinna isegi jääda, ehk oleks siis veel lõbusam saanud. Hirmus külm oli, vist miinus viis kraadi, koridoriuks oli filmimise ajal lahti, kuna valgustus ei mahtunud korterisse ära. Meest ei saanud kuidagi higiseks ja pritsisime teda veega.»

Telereklaami kategoorias Pronksmuna võitnud «Karuõlu»

Tellija Viru Õlu / teostus Zoom Ogilvy

Asko Künnap: «Karude klipi autor on viie aasta eest Eestisse kolinud prantslane Alain Vignard, Zoomi tegevdirektor. Väga asjalik inimene, töötanud eri büroodes Pariisis ja Londonis. Isegi eestikeelsed «Mõmm!» ning «Kange nagu karu» on tema puu-eesti keeles kirjutatud, ja need töötavad väga hästi.»

Telereklaami kategoorias Kuldmuna pälvinud «Zen kõnekaart»

Tellija Radiolinja Eesti / teostus Zoom Ogilvy

Asko Künnap: «Edu eest võlgneme suuresti tänu just näitlejale, kes kehastus ümber kõige vihatumateks tegelasteks televisioonist. Re˛issöör Rene Reinumägi on aga lausa kreisi tegelane. See on üks väheseid reklaame, kus pidime võtteid pidevalt katkestama, sest keegi ei suutnud naeru tagasi hoida. Tegime pidevalt naerupause. Kahju, et mitte kunagi ei jõua ekraanile tegijate arvates parim duubel, sest alati on see tellija meelest liiga kreisi.»

Kuldmuna 2002

* Pakend – Tulipunane talleke

Prike / Identity

* Otsepostitus – Pioneer kutse

Ulkokaupat Eesti / Guvatrak

* Digitaalreklaam – Monton

Baltika / Leo Express

* Sotsiaalreklaam – Traksid peale!

Maanteeamet / Zoom Ogilvy

* Raadioreklaam – Särk puhtaks

Maakri Keemiline Puhastus / Age Reklaam

* Välireklaam – Citroėn

Veho Eesti / Indigo Reklaam

* Trükireklaam – Tantsuvõistlus

Tallinna Külmhoone / Tank Grupp

* Telereklaam – Zen kõnekaart

Radiolinja Eesti / Zoom Ogilvy

* Aumuna (24karaadise lehtkullaga kaetud jaanalinnumuna) pälvis ETV Eurovisioni vaheklippide eest.

Vaata nominente: www.eral.ee