Inimesed

Keskendumine - see on lihtne 

Kristiina Raud, Tallinna ühisgümnaasiumi koolipsühholoog, 2. veebruar 2002 00:00
Ma ju õpin küll iga päev mitu tundi, aga midagi ei jää meelde, kurdab kohusetundlik õpilane. Uurides tema õppimisharjumusi, selgub, et ta omandab teadmisi valesti. Kuidas siis õppida õigesti?

Võime õpitavast aru saada ja õpitut omandada on seotud keskendumisega. Keskendumisvõime on õpitav-treenitav ning selle harjutamine sobib igas vanuses õppurile. Seda saab teha kodustes oludes väheste materiaalsete abivahenditega.

Soovitused keskendumisvõime parandamiseks.

Koosta ajakava

Vahetult pärast koolipäeva anna ajule puhkust, ära hakka kohe õppima. Jalutuskäik värskes õhus, tegelemine hobidega, lõõgastav uinak, lemmikmuusika kuulamine või sportimine aitavad ajul füüsiliselt puhata ja koolipäeva pingest vabaneda. Vabal ajal heida peast õppimisega seotud mured.

Määra, mitu tundi päevas tuleb sul pühenduda kodustele õppeülesannetele ja planeeri see kindlasse ajavahemikku. Arvesta ka 7-10minutiliste vaheaegadega, et lülitada end vaimsest mõttetööst välja (jalutada toas, juua klaas mahla, süüa puuvilja, heita pilk aknast välja või kujutleda mõtetes endale mõnus koht, kus sooviksid mõnuleda).

Häälesta end õpilainele

Enne õppima hakkamist korrasta laud, kõrvaldades sealt kõrvalised (segavad) asjad. Samuti tasuks välja lülitada kõik segavad meedia- ja kommunikatsioonivahendid (teler, arvuti, raadio, mobiil), sest pingutust nõudvates olukordades kipub tähelepanu tahtmatult libisema meelelahutusele ning sõpradega telefonis lobisedes kaob aeg märkamatult. Muusikat tuleks kasutada üksnes õppimisele häälestades, mitte pideva saatjana (hea eelhäälestuse tagab klassikalise muusika kuulamine). Õhuta tuba ja hoolitse hea valgustuse eest.

Korras õppevahendid ja toetav keskkond loovad hea õpikeskkonna.

Alusta raskemast

Alusta õppimisel eluliselt olulistest ainetest (kontrolltöö) või raskematest õppeülesannetest. Kui lahendus jookseb ummikusse, tee väike vahepaus ja püüa läheneda ülesandele teise vaatenurga alt.

Jaota mahukas õppematerjal pikema aja peale väiksemateks portsjoniteks - nii säilib see paremini mälus, samuti ennetad niimoodi stressi tekkimist.

Konspekteeri tähtsamad valemid, reeglid ja seadused. Olulised märksõnad too tekstist välja (alla joonides, värviliseks tehes).

Õpi õpetades

Saad asjast selgema ettekujutuse, kui leiad kellegi, kellele raskeid kohti üle rääkida ja selgitada.

Võrdle oma saavutusi vaid enda, mitte teiste omadega.

Hoidu teadlikult negatiivsetest enesesisendustest (jälle tegin vea, ma ei saa sellega hakkama), see halvab tahtejõudu ja alandab õppimisvõimet. Püüa leida igas teemas midagi isiklikult kasulikku, midagi, mis on igapäevaelus rakendatav.

Uut omandades toetu oma esialgsele tarkusele (mida juba tean, mida oskan terve mõistusega järeldada).

Hoolitse enda eest

Koolipingele vastupidamiseks peab kasvav laps sööma täisväärtuslikku toitu. Pingsal õppeperioodil tuleb eelistada kergeid toidukordi, vältida raskesti seeditavat ning süüa värsket puu- ja juurvilja. Kevadtalvisel perioodil aitavad väsimust peletada vitamiinid, mida apteekrid oskavad soovitada.

Hädavajalik on uni. Pidev une arvelt õppimine, kohustusliku kirjanduse lugemine või muu tegevus maksab varem või hiljem kätte.

Kellel tekkis huvi oma õpi- ja keskendumisoskusi täiustada, sellel soovitan lugeda Anti Kidroni raamatut “Kuidas hõlpsasti õppida”.

Rõõmsat kevadeootust!

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee