KAVAL KAMPAANIA: Viini uusaastakontserdi ülekanne Wiener Musikvereini Kuldsest saalist on parim reklaam Austriale kui turismiriigile. Mitmetunnisesse teleülekandesse mahuvad lisaks kontserdile ka Viini linnavaated ja film Austria loodusest. Viini uusaastakontsert on võrreldav Vatikani jumalateenistuste, Eurovisioni lauluvõistluse ning tippspordisündmustega, mis samuti jõuavad teleülekande vahendusel miljoniteni.Foto: Repro
Helen Arusoo 31. detsember 2001 00:00
Viini uusaastakontserdi ülekannet näitavad esimesel jaanuaril üle poolesaja riigi telekanalid ja seda vaatavad miljonid inimesed. “Kui üks uusaastakontsert lõpeb, hakkame kohe ette valmistama järgmise aasta üritust,” kommenteerib suurt sündmust Austria tele- ja raadiokanali ORF toimetaja Heidelinde Rudy.

Viini uusaastakontsert pole enam ammu lihtsalt pidulik kontsert, kus Viini Filharmoonikud esitavad elurõõmsaid Straussi valsse, vaid sellest on aastate jooksul kujunenud suur mitmetunnine tele-show, mida Eurovisioni egiidi all koordineerib kohalik Austria telekanal ORF. Esimese jaanuari hommikul kell 11.15 Kesk-Euroopa aja järgi (Eestis kell 12.15) näevad saadet miljonid inimesed, viimasel aastakümnel on vaatajate arv aina kasvanud. Kui viinlased ise näevad telest kontserti juba alates 1959. aastast, siis alles paari aasta eest jõudis saade ka Austraalia, Armeenia ja Gruusia televaatajateni. Ühed varasemad liitujad olid Jaapan 1984 ja Hiina - 1987 ning Ameerika Ühendriigid, kes kannavad saadet üle alates 1985. aastast. “Ameeriklased muidugi ajavahe tõttu otseülekannet ei näita,” kommenteerib Heidelinde, “aga see-eest on neil alati neljatunnine show, mis sisaldab ka Viini ajalugu ja nende tipptelemehe Walter Cronkite´i kommentaare.”

Strausside muusika on show’ tähtsaim osa

Õigupoolest on Viini uusaastakontserdid välja kasvanud Johann Straussi muusikale pühendatud kontsertidest, mida korraldas Valsikuninga austaja, dirigent Clemens Krauss 20. sajandi 30. aastatel. Imelikul kombel ei tahtnud Viini Filharmoonikud 20. sajandi alguses eriti Straussi muusikat mängida - seda peeti kerglaseks tantsumuusikaks ning ükski tõsisem muusikaühendus ei tahtnud end siduda meelelahutusliku muusikaga. Oli vaja Kraussi-taolise entusiasti jõudu, et jäisest suhtumisest läbi murda ning Strauss kui briljantne helilooja oma kodulinnas jälle ausse tõsta. Esimene suurem Straussi-kontsert, mis pani aluse uusaastakontserdi traditsioonile, toimus paradoksaalselt 1939. aasta vana-aastaõhtul. Esimene tõeline uusaastakontsert toimus aga 1941. aasta 1. jaanuaril.

Esimesed üritused tuli korraldada kõige keerukamal ajal - sõja-aastatel. Seetõttu omandasid uusaastakontserdid ka veidi poliitilise tähenduse - Viini Filharmoonikud näitasid üles vaikset vastasseisu Austria okupeerinud natsidele, esitades uusaastakontserdil natside poolt põlatud vana kõrgkultuuri muusikat ning hoides au sees vanu kombeid. Siiski ei lubanud liitlased pärast sõja lõppu dirigent Kraussil kaks aastat uusaastakontserte juhatada, süüdistades teda ekslikult natsimeelsuses. Hiljem Krauss ennistati ja ta jätkas uusaastakontsertide juhatamist kuni oma surmani aastal 1954.

Tänu Kraussi tööle ei kujutata tänapäeva Viini ilma Straussita ette. Viinis elanud ja tegutsenud Strausside heliloojatedünastia looming on saanud Viini sümboliks, millele viinlased on uhked ja millest linn turismitsentrumina suurt kasu lõikab.

2002. aasta kontserdil esinevad valged hobused

Pärast viieteistaastast pausi teeb algava aasta kontserdil kaasa ka Viini hispaania ratsutamiskool. Kontserdi esimeses osas Straussi “Armastatud Anna polka” ajal ja teises osas Hellmesbergi “Elise polka” ajal näevad televaatajad, kuidas kaunid lumivalged lipizza tõugu hobused polkataktis “tantsivad”.

Lipizza hobuseid kasvatati Habsburgide tallides, nad olid valitsejate lemmikud ning Viini kroonitud pead ehitasid neile uhkeid talle ja manee˛e. Hobuseid ja ratsanikke treenitakse hispaania ratsutamiskoolis, mille ajalugu ulatub 430 aasta taha. Viini hispaania ratsutamiskool on praegu ainuke maailmas, kus tegeldakse klassikalise renessansi traditsioonis ratsutamiskunstiga.

Uusaastakontsert koosneb kahest osast ning mitte vähem tähtsast vaheajast. Igas osas peab telekanal vaatajate hulga kohta eraldi arvet. Vaheajal püütakse televaataja pilku filmiga Alpide allikatest, järvedest ja liustikest, liikuvaid pilte ilmestavad Joseph Haydni kvartetid. Kuna 2002. aasta esimene jaanuar on rahamaailmas tähtis kuupäev, on Viini uusaastakontserdi programmi lülitatud ka euroraha teema. Kui Filharmoonikud parasjagu Johann Straussi “Perpetuum Mobile´d” mängivad, näidatakse videona rahamasinate pöörlemist eurorahast vändatud filmis. Ekraanil on avaliku pilgu eest varjulolev Austria Rahvuspanga trükikoda, kus trükitakse juba mitu kuud uusi rahatähti.

Piletitellimused ainult kirja teel

“Ei ole nii, et ainult kohalikud rikkad aadlipered käivad uusaastakontserdil,” raputab Heidelinde pead. “Üle terve maailma sõidab inimesi muusikat kuulama, ka Austraaliast ja Ameerikast.” Tähtis on ainult õigel ajal piletid kinni panna. Aga selle protseduuri jaoks kehtib väga range kord. Piletitellimusi võetakse vastu ainult uusaasta esimesel tööpäeval. Selleks tuleb saata kiri posti teel või kulleriga, mis peab Viini Filharmoonikute aadressil kohale jõudma täpselt 2. jaanuaril kella 9.00-17.00 Kesk-Euroopa aja järgi. Kirjad, mis laekuvad faksiga või e-postiga ning päev enne, arvesse ei lähe. Välismaalased saavad reserveerida 4, kohalikud kõige rohkem 2 piletit. Kirjas tuleb ka märkida, millist hinda ollakse nõus maksma - kas kõige kõrgemat (436 eurot ) või veidi vähem.

Siinkohal tuleb lisada, et Viini uusaastakontsert koosneb tegelikult kolmest kontserdist: uusaastakontserdist, 31. detsembril toimuvast vana-aastakontserdist ning neile eelnenud “eelesietendusest”, mis leiab aset 30. detsembril. Kõigil kontsertidel on sama programm, piletihinnad aga erinevad.

Ja alles siis, kui kirjad on jõudnud Viini Filharmoonikute kontorisse, saadetakse tellijatele arved. Nii et kes kiirustab, võib veel jõuda järgmiseks aastaks piletid tellida.

Uusaastakontserti juhatanud dirigendid

* Herbert von Karajan

* Zubin Mehta

* Lorin Maazel

* Riccardo Muti

* Claudio Abbado