Inimesed

Ekskursioon Eesti kunsti nullindate mugavustsooni

SKANDAALNE „JÄRELSÕDA“: kunstnik viis Aljoša monumendi kunagisele aukohale kuldsõduri, aga politsei eemaldas selle kiiresti (1)

Jaanus Kulli, 17. november 2021 22:30

KULDSÕDUR: Kristina Normani kuldsõdur ehk video- ja ruumiinstallatsioon „Järelsõda“ aastast 2009 on Eesti nullindate üks skandaalsemaid kunstiteoseid. Kunstnik viis oma kuldsõduri Aljoša monumendi kunagisele asukohale, aga politsei eemaldas selle kiiresti.

Foto: Teet Malsroos

Vilde teel tapeti 21. juunil 2010 ühes bussipeatuses mees. Kunstnik võttis endale uurija positsiooni, läks sündmuspaigale, pildistas vereloiku, mida millegipärast polnud ära koristatud, ja hakkas dokumenteerima erinevaid inimesi. Päris kuritööst ajendatud „Vilde tee juhtum“ on üks kunstiteostest, mis väljas Kumus avatud ülevaatenäitusel „Kunst mugavustsoonis? Nullindad Eesti kunstis“.

„Näituse pealkiri „Kunst mugavustsoonis? Nullindad Eesti kunstis“ on mitmetähenduslik,“ selgitab Kumu kunstimuuseumis mõne päeva eest avatud näituse üks kuraatoritest Triin Tulgiste väljapaneku pealkirja tagamaid. Teine kuraator ja näituse idee autor Eha Komissarov on öelnud, et tema jaoks viitab sõna „mugavustsoon“, võrreldes praeguse pandeemiaajaga, nullindate totaalsele avatusele, kus kõik oli võimalik. Olla täna Berliinis ja homme Londonis. Kui mugavustsoon tähendas ka inimestevahelist suhtlust.

Edasi lugemiseks: