Jaak PrintsFoto: Teet Malsroos
Teater
4. veebruar 2021, 18:52

Näitleja Jaak Prints oma õpetaja Ingo Normetist: ta innustas õpilasi alati laiemalt mõtlema

"Ingo on andnud diplomi üle viiekümnele näitlejale. Lisaks veel nii mõnelegi lavastajale, kes sel sajandil Eesti teatripilti on kujundanud," jagab näitleja Jaak Prints kiidusõnu oma õpetaja Ingo Normeti kohta, kes pälvib tänavu Kultuurkapitali näitekunsti sihtkapitali elutööpreemia. 

EMTA Kõrgema Lavakunstikooli emeriitprofessor Ingo Normet pälvib preemia suure panuse eest teatrikunsti, poole sajandi pikkuse lavastajaloomingu eest paljudes Eesti kutselistes teatrites ja Teleteatris ning pedagoogilise töö eest lavakunstikooli õppejõuna ja kooli juhatajana.

Normet tänab Kultuurkapitali elutööpreemia eest ja palub enda eest kõneleda oma õpilastel ja kolleegidel.

"Ta mõtles Eesti teatri peale laiemalt, et missuguseid näitlejanatuure Eesti teater vajada võiks," sõnab Jaak Prints Kultuurkapitali avaldatud videos. 

Ingo Normet Foto: ARNO SAAR

Normeti kolleegi Liina Jäätse sõnul oli Ingo jaoks väga oluline avatus. "Ingo soovis, et üliõpilased lavakunstiosakonnas näeksid väga erinevaid maailmakäsitlusi ja erinevaid kunsti tegemise viise."

"Väga suur teene on olnud see, et ta on õpetanud meid vaatama ja tahtma näha väga erinevat teatrit," räägib Normeti õpilane Kersti Heinloo ja lisab, et Normet organiseeris oma õpilastele alati välisreise ja õpetas neid sellega vaatama elu laiemalt. 

Ka Prints lisab, et talle meenub Normeti intuitsioonitäpsus, millega ta õpetas neid elu laiemalt vaatama. "Õpetas nägema rohkemat, kui seda üht ainuõiget teed. Ta turgutas uurima, avastama, mõtlema. See on üks väga tänuväärne omadus ühel õpetajal."

Õpetaja ja kolleeg kui suur julgustaja

Jäätse sõnul on Normet väga suur julgustaja. "Ta ongi julgustanud üliõpilasi erinevates laadides katsetama. Oma kolleege ennast täiendama ja edasi õppima. Ingo suunas mind raamatute toimetamise juurde, et vahel võib-olla oli ka nii, et ta teadis juba enne, kui inimene ise, et mis seda inimest võib paeluda."

Heinloo räägib, et Normet oskas näitlejaid näha väljaspool stampe. "Ta pani julgelt näitlejaid uutesse kogemustesse ja rollisituatsioonidesse, mis võib-olla ei olnud neile algselt nii omased. Mulle lavastajana meeldib ka see, kui ma võtan näitleja ja tahan temast üles leida mingisuguse uue kvaliteedi."

Teatrikriitik Pille-Riin Purje tõdeb, et teatriloos on ikka teatritel tõusud ja mõõnad, aga Ingo Normeti periood Pärnu teatris, eriti peanäitejuhiks olemise ajal, tõi ta selle teatri kogu Eesti pildile. Ta on ka viinud teatri rahvusvahelistele festivalidele, kus pälvinud tunnustusi. Seejuures on tema enda lavastaja stilistikad nii hämmastavalt erinevad. Commedia dell'arte stilistikat on ta kasutanud, lisaks ka võõritust, absurdi ja klassikat.

"Tema puhul  on öeldud niisugused märksõnad nagu tasakaalukus ja vaimsus, mis minu arvates peavadki paika. On lausutud ka, et ta on enese taandaja või kuidagi näitlejate kaudu ennast lavastajana avastanud. Temaga suheldes see pühendumine või tõsine suhtumine oma töösse, ikkagi on üks märksõna, mis tema enda kirjatöödes kajastub ja peegeldub. Kui ta kirjutab, et teater on koht kus hinge häälestada, siis oma lavastajateel on ta selle hinge häälestamisega tegelenud, tundlikult, pühendunult ja täpselt," lisab Purje.