PÄRANDI VÄÄRTUSTAJA: „Minul tekkis Veljo Tormise teostesse süvenedes vajadus see püsiväärtus, mida ta on neisse nootidesse kätkenud, välja tuua. Mismoodi tänane põlvkond kuuleb Tormist, mida ta tema muusikas näeb?“ mõtiskleb lavastaja Teet Kask.Foto: Teet Malsroos
Kaire Kenk 23. september 2020 17:46
Koreograafist lavastajal Teet Kasel (52) on õnnestunud Veljo Tormise vokaalminiatuuridest ja kooriteostest kokku panna niivõrd suurejooneline etendus, et Eesti Televisioon peaks selle salvestama ja näitama vana-aastaõhtul. Vahetult enne presidendi uusaastakõnet. Kontserti jälgides meenub president Lennart Meri ammune uusaastaläkitus: „Me kuulume ühte. Oleme sandimateski oludes toime tulnud, ammugi siis nüüd!“

Presidendid tulevad ja lähevad, aga Tormise „Pikse litaaniat“, meie koorimuusika meistriteost, jäävad koorid laulma ka saja aasta pärast. „Pikse litaania“ on kontserdil muuseas pea ainus etteaste, mida lauldes on Filharmoonia kammerkooril käes iPadid. Kõikide teiste esituste partituurid on pähe õpitud. „Tehnoloogia eelised. Kooril on kasutada iPadid noodipaberi asemel. Aga siis on ju pilk ekraanis kinni. Ekraanisõltuvus on jõudnud ka sellisesse valdkonda. Ekraan on muutunud nii armsaks, seda usaldatakse rohkem kui ennast, isegi esinedes ei soovita nendest lahkuda. Aga kujutage ette publiku reaktsiooni, kui lavale ilmub baleriin, kellel on käes iPad, ja esitab ekraanil olevat koreograafiat,“ ütleb lavastaja Teet Kask.

Edasi lugemiseks: