Foto: Teet Malsroos
Eesti
29. mai 2020, 00:09

Tõnis Erilaiu lehesaba | Kuidas Eesti kavandas ja ehitas lennukeid

„Ehitusel olevaist lennukeist valmivad kaks arvatavasti 20. maiks. Kuue lennuki valmissaamist ei ole oodata enne augustikuud. Ehitustöid venitab asjaolu, et ehitatavad lennukid on tüübilt uued ja nende ehitamiseks (töökojas Peetri tehase ruumides) puuduvad veel vajalikud kogemised,“ kirjutatakse Postimehes 1934. aastal. Tänapäeval on tehas muidugi tuntud kui Noblessner.

Erakordselt külmal ja vihmasel 1934. aasta kevadel kulus Eestis konstrueeritud aeroplaani esmalennuni siiski mõni päev rohkem. Esimest korda tõusis lennuk õhku teisipäeval, 29. mail kella kuue ajal õhtul.

„Lennuk on valmistatud täiesti Eestis eesti inseneride kavandite järgi ja eesti tööliste poolt,“ kirjutatakse Postimehes. „Lennuki ehitaja lennuinsener (Voldemar) Post selgitas, et ta on valmistatud puust raamistikule ning kaetud osalt vineeri ja riidega. Ta võib katta 2999 kilomeetrit, kiirust võib ta arendada 179 km tunnis, äärmisel juhtumil isegi kuni 200 km.“

Lennuki mootor oli inglaste seitsmesilindriline Pobjoy R, 75 hobujõudu. Teraslind ise oli mingil kujul projekteeritud juba Tallinna tehnikumis Roman Neudorffi diplomitööna. Hiljem lisandus konstruktorite hulka Otto Org. Too esimene lennuk anti Rakverre.

On märkimisväärne, et lennuki ehitustöölised leiti ja õpetati välja töötute hulgast. Järgmine lennuk valmis juba augustis. Esimese riigitunnuses olid tähed ES-ENN, teisel naisepäraselt ES-KAI.